Tips på tält, sovsäck och liggunderlag

Hej. Letar efter tunneltält för 1 person till fjällvandring men också turer på låglandet. Sovsäck likaså som klarar temperaturer under vandringssäsongen på fjället komfortabelt samt ett liggunderlag. Har förstått att man ska satsa på dunsovsäckar dels pga. vikten men också värmeförmågan. Tält har jag kikat på märket Vango som verkar ha en del som klarar fjällklimat men osäker på hur dom står sig i verkligheten.

Det viktigaste för mig är att lägga tillräckligt med pengar men ej mer, så om något väger x100gram hit eller dit spelar mindre roll än att jag inte lägger ut onödiga pengar för vad man får. Med andra ord letar jag efter grejer i "good enough" klassen men ej över den nödvändigtvis 😄

Carinthia gör bra sovsäckar för minusgrader som är väldigt bra.
Deras sovsäckar för plusgrader håller inte måttet.
Deras är syntet som har fördelen att de värmer även om de är fuktiga vilket är dunsäckars svaghet.
Lite tyngre blir det med syntet men du kommer inte att frysa.
Titta på deras Defence säckar.
Det finns hack för att transportera bort fukten från en dunsovsäck som att lägga en syntetsovsäck över men då försvinner viktbesparingen med en dunsovsäck då du även måste släpa på en syntetsäck.

Om du inte tänker dig att vara ute i temperaturer under 5°C så titta på sovsäckstäcken.
Friluftsvaror har ett prisvärt.
Söker du på "Quilt" (sovsäcktäcke) så blir det bara en massa dunvarianter.

När det kommer till liggunderlag kan jag varmt rekommendera Thermarest Neoair Xtherm Nxt L.
R-vaärdet på det motsvarar -35°C som gräns men det har visat sig att det har hållit vandrare varma i Alaska vid -52°C.
Jag har den rektangulära modellen.
Mumieformen på liggunderlag passar inte mig och min hund.
Vikten är 680g så det kan jag inte klaga på med den prestandan.
Det är bättre att köpa ett liggunderlag som även isolerar bra vintertid.
Varma sommarnätter är precis lika varma på ett isolerat som ett oisolerat liggunderlag.
Jag köpte mitt för 3500 kr (senaste modellen) från outnorth.
Nu tar de 5000 kr så leta någon annanstans efter lägre pris.

Seatosummit har ett etherlight som är 10 cm tjockt (3 cm mer än thermarest)
men isoleringen håller inte riktigt måttet så ge dig inte ut i för många minusgrader med det.
Deras liggunderlag har 2 luftceller; botten har en och toppen har en vilket också innebär att du pumpar varje cell för sig.
Det innebär att får du punktering så är det bara ett lager som försvinner och du har ett lager kvar att sova på om än mindre bekvämt.
Etherlight väger över kilot.

Nemo har försökt kopiera Thermarests reflekterande isolering men misslyckats totalt.
Deras liggunderlag har ett högre R-värde men det lever inte upp till det i verkligheten.
Termarest har separata celler i sitt liggunderlag, Nemo har skikt som skapar kondens vid temperaturskillnader.
Så fort kondens bildas försvinner all isolering så det är ett konstruktionsfel som tar bort isoleringen som på pappret skall vara bättre.

Rekommendationer om tunneltält har jag inga. Alla mina tält är kupoltält då de står för sig själva.

Om man tänker fjällvandra under snöfri säsong. Vilken temperatur ska man ha på sovsäcken för att vara på den säkra sidan?

Tack för tipset angående liggunderlag med. Att ha något som fungerar överallt än ett för endast sommar t.ex.

Om man tänker fjällvandra under snöfri säsong. Vilken temperatur ska man ha på sovsäcken för att vara på den säkra sidan?

Tack för tipset angående liggunderlag med. Att ha något som fungerar överallt än ett för endast sommar t.ex.
Val av sovsäck hänger lite på din egen preferens, dvs om du är i-vändare eller med-vändare. Är själv i-vändare och sover bäst på sidan med benen lätt krökta varför jag vill ha en sovsäck som medger detta utan att vara för klaustrofobiskt skuren. Jag är även lite frusen när jag sover, speciellt efter en lång och ansträngade dag, varför jag hellre ser på tempgränsen TComfort istället för TLimit även om jag är man. För en sovsäck enligt dina tankar skulle jag välja en sovsäck som har TComfort kring -5C, dvs den håller dig varm en frostnatt. Själv använder jag en Marmot Helium så kolla gärna på sovsäckar med liknande specifikationer.
Som liggunderlag för fjällen är det lämpligt att välja ett med R-värde 3-5, gärna i den högre skalan. Lägg inte orimligt mycket pengar på liggunderlaget då uppblåsbara liggunderlag har begränsad livslängd. Exped Dura 5R kan vara ett alternativ som är lite tåligare. En välskött dunsovsäck kommer du ha glädje av i flera decennier, liggunderlaget kommer du säkert tvingas byta flera gånger under den tiden.
Som tält, du skriver tunneltält för en person, är väl Hilleberg Akto ett grundtips och kanske originalet med den designen. Idag finns det otaliga liknande tält från olika tillverkare att välja mellan. Själv använder jag Akto vid soloturer och ligglängden är inget problem pga de raka gavlarna, sitthöjden är mer begränsad som i alla liknande tält när man som jag är 193cm, men det funkar och man lär sig hantera det.

Syntet säckar väger mer och fyller mera men lägger av långt före dunsäckarna. En passande dunsäck till-5-7 är aldrig fel. Akto är ett utmärkt solotält vid låglandsturer gärna kompleterat med en Tarp. Ett madrassval som inte nämts här är en luftmadrass och ett tunt liggunderlag över.

go tur

Liten uppdatering: Har nu hittat både ett tält (Hilleberg Akto) begagnat och ett liggunderlag som låg oanvänt hos föräldrarna (Mountain Equipment Aerostat Synthetic 7.0). Så nu är det bara sovsäck kvar, ska avvakta tills jag hittar något på rea eventuellt. 😁

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips