Tips på sovsäck

Hej alla!

Jag har läst igenom de aktuella trådarna i ämnet och inte riktigt hittat svar på den fråga jag funderar över så jag provar med en egen. Jag behöver en ny sovsäck då min gamla är alldeles för stor och tung.

Efter lite research (ytterst lite) hittade jag följande sovsäck som passade in på mina krav gällande vikt, temperatur och packningsstorlek: Marmot never winter*.
* https://www.milrab.se/marmot-never-...nqL0hWjNwi70oyW9fQZKurpj-K9s1W7caAuBaEALw_wcB

Nu till frågan: Finns det något motsvarande därute som ni skulle rekommendera istället? Priset, runt 2 000 kr., är väl skäligt antar jag men det vore ju gött att komma undan billigare. Begagnat är också intressant.

Tack på förhand!
 
Marmot Never Winter är en utpräglad sommarsäck. Söker du ett lite bredare användningsområde är Marmot Sawtooth alternativet.
Generellt svårt att hitta en bra dunsovsäck i det prisläge du anger, men om du har tid att bevaka reor eller begagnat kan möjligheten dyka upp.
 
Cumulus säckar verkar som sagt fina och genomtänkta med bra dunkvalité. Ett annat förslag kan vara https://www.friluftsboden.se/talt-sova-kok/sovsackar/marmot-hydrogen-reg-2
Lite över budget även där, men jag är oerhört nöjd med min Hydrogen. Sover bra ner till 3-4 minusgrader i den. Oerhört liten och lätt.
Att tänka på är att Cumulus säckar är generellt trängre än Marmots motsvarande. Kan vara bra att tänka på om du är s.k "i" eller "med" vändare.
 
Cumuls liteline är lite snävare skuren (trängre) än ex Marmot's sovsäckar, så det är något jag vill göra dig uppmärksam på när du väljer sovsäck. Kolla dina egna mått och tänk på hur du sover. Är du i-vändare som vill kunna vända dig i sovsäcken och ex sover på sidan välj en sovsäck som medger detta och då är tight skurna sovsäckar begränsande.

Även jag har en Marmot Hydrogen som sommarsäck. Min är 2012 års modell (Tlimit -1,1C, TComfort +4C, 850 CUIN). Hydrogen ligger väl tempmässigt nära Never Winter, och min egen erfarenhet är att min Hydrogen är skön ner till några få plusgrader iklädd enbart underställ. För kallare bruk höst och vår har jag en Marmot Pinnacle (Tlimit -12,2C, TComfort -5,5C, 800CUIN).
Jag kan bli lite frusen när jag sover, så min egen upplevda lägsta komfort ligger närmare TComfort än TLimit trots att jag är man. Det är givetvis en erfarenhet man själv måste skaffa sig för att kunna väga in siffrorna tillverkarna anger.
 
Senast ändrad:
Jag skulle just peka på polska dunsäckar som Roberts och Cumulus som exempel på att det finns prisvärdare "konkurrenter" till ditt val, men seasteel hann före. Då fyller jag bara på hur jag själv tänker i exemplet Cumulus:

LiteLine 400 resp. 300 ligger snäppet över resp. under Marmots angivna temperaturområde, men även den varmare säcken åstadkommer detta till lägre totalvikt. Det beror på:
- högre (=dyrare) dunkvalitet (650 resp. 850 cuin), och
- lättare (=dyrare) tyg: jfr dunets andel av resp. totalvikt.

Jag skulle därför klassa Cumulussäckarna som mer prisvärda. Marmot-säcken är visserligen fylld med hydrofoberat dun, vilket kanske drar upp värderingen något. Den mediokra dunkvaliteten känns dock tveksam att investera dyr hydrofobering i, och drar ner värme/vikt-relationen. Är hydrofoberat dun din absoluta dealbreaker, så går t ex Cumulussäckar att beställa fyllda med det (fortfarande i 850-kvalitet) mot ett mindre pristillägg.

Jag håller med smux om att du kommer att ha större nytta av en lite varmare säck än du valt, och i valet mellan LiteLine 300 och 400 skulle jag absolut välja den senare. "Kostnaden per natt" blir lägre på sikt, och både pris- och viktskillnaden är marginell i relation till komfortskillnaden.
LiteLine 400 kostar ca 2500 kr, om du köper den direkt från tillverkaren.

Familjen har säckar från Roberts och Cumulus, som skött sig fint under nu väldigt många år. LiteLine 400 är något smalare i fotändan än Marmot, uppenbart p g a den senares utsvängda fotbox. Cumulus anger inte måttet mitt på kroppen eller benen, men är mer rakt skuren/mindre insvängd än Marmot - och det är där man ofta får problem så fort man inte sover "mumie". Jag är 170 cm lång och allt annat än spinkig, särskilt på benen ;), men upplever den som generöst tilltagen, trots att jag är i-vändare och magsovare med benen "i fyran".

Vad som passar just dig beror ju på hur stor du är och hur du sover. Det optimala vore ju att låna (eller köpa med öppet köp) någon "referenssäck" med närliggande mått, som du kan testa IRL.

PS: jag är lite frågande över att Marmot anger 3,6 grader Tcomfort med bara 30 g mer dun - men av rejält lägre kvalitet - än LiteLine 300, som anger 4 grader Tcomfort med 850 cuin-dun. Kan inte se mycket annat som skulle förklara detta, än en smalare skärning. Kan ju stämma, om Marmot är mer insvängd på mittsträckan.
 
Senast ändrad:
Cumulus Mysterious Traveller är lite längre och vidare än Lite Line-modellerna har jag för mig. Lite lägre dunkvalitet men mer värme och utrymme för pengarna...och vikt förstås.
 
Sovsäckarna från ex Cumulus som diskuteras ovan har klart bättre dunkvalitet än Marmot Newer Winter/Sawtooth. Generellt ligger Cumulus säckar med 850CUIN dun i likvärdig klass med Marmot Hydrogen/Helium serie. Allt är ju kopplat till vad du är beredd att betala för en bra dunsovsäck, och se gärna den investeringen över längre tid då en välskött dunsovsäck kan hålla i decennier. Marmot har även ändrat skärning, utförande och dun i sina säckar över tid trots samma namn vilket innebär att den Sawtooth som min son använder är lite rymligare i skärningen och fylld med 650CUIN vitt gåsdun istället för ankdun som idag.

Jag har inte hydrofobierat dun i några av mina sovsäckar så kan inte uttala mig om för- resp nackdelar. Jag är också 193cm lång, i-vändare, och sover oftast på sidan med minst ett ben i fyran som joanna kallar det, så rymligare skärning som tillåter den sovställningen och rätt längd är ett krav. Här passar Marmots "Long" version med ligglängd 198cm mig perfekt. Jag har också valt att undvika de allra tunnaste tygerna och tar hellre några gram extra i vikt med förhoppning om ökad livslängd på sovsäcken - min gräns är satt till Pertex Microlight (bara lite kraftigare än Quantum) som redan det är ett mycket tunnt och mjukt tyg.
Jag har även ett minne av att jag läst något inlägg om att Cumulus har mindre dun på ryggsidan? Om det är fallet passar det mig sämre då jag snurrar en del på natten och sällan vaknar med dragkedjan på samma sida som jag somnade.

Vi är helnöjda med de dunsäckar vi har i familjen som kommer från Marmot (3st), Caravan och REI. Åldersmässigt är de från 9 till 30+ år gamla och fungerar hur bra som helst år efter år. Flera av säckarna är inköpta i USA på resor, till en bråkdel av det pris de skulle kostat i Sverige. Skulle jag däremot idag köpa en ny dunsovsäck i Sverige skulle jag självklart kolla och jämföra mellan de mer erkända tillverkarna som Marmot, Western Moutaineering, Mountain Equipment, Cumulus och Roberts. Även Sea to Summit har tagit fram några kvalificerade dunsäckar i sin Spark serie och Pajak.

För bara en sovsäck med så brett användningsområde som möjligt hade jag valt en med specifikationer liknande Marmot Helium.
 
Jag har fått något att tänka på! Det är väl, även om det känns jobbigt, bättre att lägga lite mer pengar en gång än lite mindre flera gånger så att snåla vore att lura sig själv...

Tack alla!

Ps.
Och om ni snubblar på en rea någon gång får ni gärna tipsa om det!
 
(...) Jag har även ett minne av att jag läst något inlägg om att Cumulus har mindre dun på ryggsidan? (...)
Det var nog jag som ville göra magsovare och flitiga sidvändare uppmärksamma på detta. Men det är på intet sätt speciellt för Cumulus, utan rätt vanligt i mer avancerade säckar, eftersom de försöker optimera nyttan av den givna dunvikten. Så kolla gärna ALLA kandidater ur den synvinkeln.

En del enklare säckar har dunkammare som löper runt hela omkretsen, och då kan man själv skaka dunet jämnt (eller dit man vill ha det), men de har nackdelen att "snedfördelningen" även sker ofrivilligt.
Cumulus m fl har separata dunkammare på mark- resp. översidan, och då får man antingen finna sig, eller be dem fylla säcken "tvärtom" mot det vanliga, om man är magsovare och vill kunna använda kapuschongen.
 
Cumulus fyller sina dunsäckar med 55/45 fördelning ovansida/undersida som standard.

Vid specialbeställning kan du få 50/50 eller 65/35.

Utan att veta så uppfattar jag också andra säckar som havandes en aning mer dun på ovansidan. Det kan vara inbillning eller att dunet på ryggsidan komprimerats med tiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
andreas.lindholm.5 Tips på sovsäck önskas. Bo och sova 6
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
Sarala Tips på mycket varm sovsäck Bo och sova 10
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
Almgren Tips på liggunderlag för "tjockisar"? :-) Bo och sova 16
85662 Tips på tältpåse? Med kompression? Bo och sova 6
ihe Tips på quilt Bo och sova 4
plingen tips på campingar Bo och sova 3
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
Johan123 Tips på mesh-tält, myggtält Bo och sova 5
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
ryssen Tips på (ultra-)lätt 2-3p tält Bo och sova 24
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
pelle.k Tips på bra liggunderlag Bo och sova 6
Heikkinen Tips på lätta tältspikar? Bo och sova 21
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
KeA Tips på tält för 2 m. lång Bo och sova 14
ABL Tips på självstagande tält Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.