Tips på sovsäck önskas!

Jag behöver tips på en (varmare) sovsäck för övernattning i tält! Förstår att jag dyrare desto bättre klarar den kyla men är student och har begränsad ekonomi men hoppas komma undan med 2-3000 kr.

Kommer i första hand använda den sommartid i norra Lapplandsfjällen (där temperaturen som bekant kan krypa ned en bit under nollan) men om det är möjligt i min önskade prisklass så skulle jag vilja kunna använda den för eventuella kommande vintertältningar :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är ekonomin och inte ryggen begränsande kan du gott och väl komma undan med runda tusenlappen. Syntet är jämfört med dun billigare och lite tyngre men framförallt mer omfångsrikt. T-lim eller T-comf (beroende på om du är man eller kvinna) bör ligga mellan 0 och -5 för en sommarfjälltur enligt mitt menande.

Hej

Har snokat runt en del och provat många olika typer och tycker Mountain Hardwear Laminina 35 Reg.är den helt klart stora favoriten. Gav ca lite mer än 1000 lapp för den och den håller enligt infon temp. komfort kvinna +2, man -4, extrem -21. väger ca 1 kg. Finns särskilt anpassade för kvinnor eller män, och den funkade även när den var blöt efter oplanerat bad (is bristning).

Är en frusen tjej och hade den en hel gröna bandet tur med gott om snö och nätter med flera minusgrader, man kan ju alltid kompl. med underställ/ varmvatten fl. om man fryser/har den ännu kallare årstid.

System...

En "jack of all trades" är Stephenson Warmlite triple bag. Har haft min i ett år och är helnöjd. Använt den ca 30 nätter från minus 30 till sommarfjäll.

//J

Tror att Alpkit har utförsäljning på någon av sina varmare säckar. Deras svalare är skitbra (speciellt mtp priset) så de varmare håller säkert måttet de med.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips