Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt

Hej
Är det någon som har tips på sovsäck som klarar ned till nollan för cirka 800 kr? Stort plus om den är lätt.

Man, 180 cm, 70 kg
Sverige, vår/sommar/höst

Inget hinder med lång leveranstid (typ aliexpress)

Då är det väl aegismax man ska leta efter på aliexpress. Tror dock det blir svårt att hitta något lätt som klarar ned till 0an även från Kina på din budget.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag gillar också min aegismax, men det är ju en quilt iofs, dvs saknar luvan. Liten, smidig, varm och kostade ca 800 från ebay (säljaren finns inte kvar dock så kan inte länka).

Jag skulle nog titta efter en begagnad, t ex här på utsidan.
FInns nog en del som köpte grejer förra sommaren och som inte vill ut o vandra igen :)

Decathlon saluför en som heter "Forclaz Trek 500" som klarar kraven "under 800" och "ned till nollan", men sedan är det ju så - ska man pröjsa mindre än 800 för en säck, ny, från en butik, så blir det ju ofta konstfibrer - och det väger ju givetvis mer än dun - men som å andra sidan ofta är betydligt dyrare. Just "Forclaz 500 Trek" tror jag väger runt 1,5 Kg, så det är ju inte direkt "lätt". Å andra sidan kan man kanske tycka att det är "ok" för det priset?

Det är nog begagnat som gäller. Blocket, Tradera, loppisar. Är du väldigt om dig och kring dig kan du fylla om (eller på) en gammal dunsäck med nytt dun. Man får sprätta, sy och städa en del, men det kan det vara värt kanske? Dun säljer de på exempelvis extremtextil.de

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips