Tips på smidig tur!

Hejsan!

Har en vecka över innan hösten börjar...
Så tänkte dra upp till fjälls. Men eftersom jag bara har en vecka vill jag ha en smidig tur med minimala transporter och strul.
Har aldrig varit i de mera södra delarna av våra underbara fjäll. Dock många gånger uppe runt sarek, keb och torneträsk.
Således skulle jag vilja se något nytt. Därför hoppas jag nu på förslag med enkla kommunikationer till/från stockholm.
Jag skall gå själv. Med uppresa den 16/8 och nedfärd den 23/8. Så det blir inte en särdeles lång tur. Men allt är bättre än inget!

Med förhoppning om många och snabba svar:) Vill boka tåg så fort som möjligt...
Emet

Minimala transporter torde innebära Jämtlandsfjällen. Men innan vi fortsätter: tält, stuga eller både och?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Från Kåtaviken (strax norr om Hemavan) till Övre Ältsvattnet via Lill-Uman och tillbaka är enligt mig en riktigt fin tur. Ett besök till Marmor Kanjonen på östra sidan av Övre Ältsvattnet rekomenderas varmt, denna typ av kanjon är inte så vanlig i Sverige.
Till Hemavan kan man komma på olika sätt, därifrån kör Swebus kör längst E12 (Blå vägen), de borde stanna till i Kåtaviken, annars tror jag att de kan vara flexibla på var de stannar, bara man har telefon med sig.
Några saker som är värda att nämna:
Du/Ni kommer att vara ensamma i trakten... Ja, som människor iallafall, ren finns det mycket gott om.
Stövlar rekomenderas då det är sunktigt här o där och ett par bäckkorsningar ingår. Att hålla på med skoöverdrag tar för mycket tid.
Delvis orösad sträcka, och från Lill-Uman till Övre Älstvattnet kan det ibland har knöligt att hitta tillbaka till leden.
Intresserad? Har bilder och diverse GPS koordinater som kan vara till hjälp.

En lättare tur men kanske inte lika mycket 'fjäll' är en vandring uppe på Fulufjället. Hur man tar sig dit utan bil vet dock inte jag, det kanske någon annan kan hjälpa till med om det skulle vara intressant.

Hejsan!

Ska du åka tåg är det enligt min åsikt klart smidigast att åka till Enafors och utgå därifrån. Dessutom får du då starta med en av Jämtlands absoluta höjdpunkter, nämligen leden genom Snasahögarna via silverfallet. Sen går det att avsluta turen på ett flertal platser. Tåget stannar t.ex i Storlien, eller så går du till Storulvån och tar taxi in till Enafors, eller så kan man åka buss till Undersåker från Vålådalen.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips