Tips på Skor m rymlig tåbox?

Funderar också på bredare kängor, pga Morton i bägge fötterna.

Jag har testat Lundhags Forest II som ska vara breda, och de har en variant som heter wide, men de tror jag inte alls på. Jag behöver kängor som är breda fram, och som är rymliga ovan framfoten.

Merrel Moab och de två Keen-kängorna ska kollas upp.

Kolla gärna på inov8 som är mitt favoritmärke, på deras hemsida kan man sortera skorna på lästbredd (1-5) vilket gör att man får en fingervisning om hur breda de är. För mig fungerar 4 bäst trots att jag har Mortons och breda fötter så räcker de gott.

Jag har testat Lundhags Forest II som ska vara breda, och de har en variant som heter wide, men de tror jag inte alls på. Jag behöver kängor som är breda fram, och som är rymliga ovan framfoten.

Jörnkänga. lätt och riktigt bra bred tåbox. Lundhags kommer i närheten i bekvämlighet. Lång leveranstid så det är läge att beställa nu så de kommer lagom till sommaren

Lundhags Professional i senaste utgåvan har en förbättrad tåbox och passar även breda kalle-ankafötter. Var då beredd på att gå upp lite i storlek, 1 strl större än den vanliga brukar vara bra, ibland två (om du ligger nära övre gränsen i din vanliga strl). Hälgreppet är bra trots den rymliga framlästen, vristen är normal men trång om vristerna är höga i vinkel.

//J

Altra har ju funnits på marknaden ett tag nu. Finns det inte någon tillverkare som börjat härma deras extremt generösa tåboxar?
Ja, nu finns det faktiskt fler att välja på, utöver mer renodlade "barfotaskor" som Zem, Vivobarefoot, Merrells "glove"-serie m m, även mer konventionellt uppbyggda och dämpade men ändå "bredtåiga" som just Altra eller Topo Athletic.

Inov8 tycker jag inte alls har någon bra tåbox, smal, spetsig och med rundad insida som knäcker in stortån.

Konventionella kängor som Lundhags och vissa andras "breda" modeller ser breda ut, men missar också det där med "inkrökt" insida, och är breda hela vägen över insteget, med risk för hälglapp om man inte har högvolymsvrister.

Skor som ska vara fotriktiga på alvar ska ha rak insida, bred tåbox men en tydlig midja kring mellanfoten. Drop och dämpning är personligt, men jag inbillar mig att noll drop borde vara bra för folk med Morton - då glider inte foten framåt utan vilar mer balanserat och framfoten belastas mindre.

Duckfeet är rätt tänkta i formen, men har släta rågummisulor som inte funkar för vandring.

Jag går i ett par Waldviertler Jaga flex. De har väldigt rymlig tådel. Dock är de helt platta (Zero drop), vilket jag gillar men kanske inte alla. Det är inte en klassisk barfotasko med väldigt tunn sula utan en relativt rejäl sula, som dock saknar klack.

De har inget -tex material utan man måste själv försöka göra dem vattentäta. Vilket gått hyfsat för mig. Men att gå och vada i en bäck i en timme eller två funkar inte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips