Är priset på ryggsäcken det viktigaste eller är det bärförmåga och komfort?
"Budget" modell är en ryggsäck på 100 till 130 l då de är gjorda för att transportera
extremt mycket vikt (fjällräven undantaget då de har träram och lastvikten skall inte överstiga 30 kg då bärsystemet i trä inte klarar det en längre tid). De väger mer på vågen men tyngden känns inte när man bär dem då de är gjorda för tung last.
Själv har jag en Karrimor Predator 80 - 130+25 l som jag gillar skarpt.
Jag har lådcykel så det blir sällan mer än 30 km med ryggsäcken.
Har tittat på Norrøna Recon Syncroflex 125 l som ett mindre alternativ men priset gör att
jag i så fall skulle få mer ut av en ryggsäck specialbyggd för min kropp.
En
McHale kostar en tusing mer än Norrøna Recon Synkroflex 125 l i grundutförande
så det är helt klart värt pengarna.
Det kan alltid kosta mer än så.
Vill man att ryggsäcken skall vara outslitlig och tåla vad som helst så går det att välja dynema
material och då sticker priset till mer än det dubbla.
Den kommer iallafall inte att kosta mer än mitt Saivo 3 som jag köpte 2024 med footprint.
Att hitta en ryggsäck som passar kroppen perfekt är inte lätt då de massproducerade ryggsäckarna har generell passform som de hoppas skall passa flertalet.
Enda sättet att hitta en ryggsäck som passar är att prova tills du har hittat en som du kan leva med kompromisserna.
Går inte det så är det en kroppsanpassad ryggsäck som gäller.
Med specialbyggd ryggsäck så går det att få den som man vill ha den.
En dragkedja på framsidan som öppnar upp hela ryggsäcken och gör hela innehållet tillgängligt direkt är inte fel. Vinklade sidfickor som gör innehållet tillgängligt utan att ta av ryggsäcken är önskvärt. Ett system för att kunna justera ryggsäcken när den redan sitter på ryggen är också önskvärt. Bonus för fickor på midjebältet.
Parametrarna är pris, passform, slitstyrka, funktioner och bärsystem.