Jag gjorde en liten fjällvandring med just Bonfus Maxus 80 l i augusti. Startvikten av ryggsäcken var 18,780 kg, jag hade allt för 10 dagars vandring i säcken, bara vattenpåse hängde utanför, och kompisen bar innertältet och markpinnarna av vårt Keron 4 GT tält. Jag tycket att ryggsäcken var bra, ingen skillnad jämfört med min Osprey Xenith 105. Det enda nackdel är att höftbältet på Bonfus har inga fickor, så jag fick ha choklad, mössan och skalvantar på jackfickor. Så jag tycker Maxus är en helt ok lättviktsryggsäck.

Jag gjorde en liten fjällvandring med just Bonfus Maxus 80 l i augusti. Startvikten av ryggsäcken var 18,780 kg, jag hade allt för 10 dagars vandring i säcken, bara vattenpåse hängde utanför, och kompisen bar innertältet och markpinnarna av vårt Keron 4 GT tält. Jag tycket att ryggsäcken var bra, ingen skillnad jämfört med min Osprey Xenith 105. Det enda nackdel är att höftbältet på Bonfus har inga fickor, så jag fick ha choklad, mössan och skalvantar på jackfickor. Så jag tycker Maxus är en helt ok lättviktsryggsäck.

Intressant jämförelse med Osprey Zenith. Jag har en sådan hemma men 88 l. Så det är kanske ingen idé att byta till Maxus för att enbart spara på vikten på ryggsäcken? Så bärsystem är snarlika på något sätt?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Är priset på ryggsäcken det viktigaste eller är det bärförmåga och komfort?
"Budget" modell är en ryggsäck på 100 till 130 l då de är gjorda för att transportera
extremt mycket vikt (fjällräven undantaget då de har träram och lastvikten skall inte överstiga 30 kg då bärsystemet i trä inte klarar det en längre tid). De väger mer på vågen men tyngden känns inte när man bär dem då de är gjorda för tung last.
Själv har jag en Karrimor Predator 80 - 130+25 l som jag gillar skarpt.
Jag har lådcykel så det blir sällan mer än 30 km med ryggsäcken.
Har tittat på Norrøna Recon Syncroflex 125 l som ett mindre alternativ men priset gör att
jag i så fall skulle få mer ut av en ryggsäck specialbyggd för min kropp.
En McHale kostar en tusing mer än Norrøna Recon Synkroflex 125 l i grundutförande
så det är helt klart värt pengarna.
Det kan alltid kosta mer än så.
Vill man att ryggsäcken skall vara outslitlig och tåla vad som helst så går det att välja dynema
material och då sticker priset till mer än det dubbla.
Den kommer iallafall inte att kosta mer än mitt Saivo 3 som jag köpte 2024 med footprint.
Att hitta en ryggsäck som passar kroppen perfekt är inte lätt då de massproducerade ryggsäckarna har generell passform som de hoppas skall passa flertalet.
Enda sättet att hitta en ryggsäck som passar är att prova tills du har hittat en som du kan leva med kompromisserna.
Går inte det så är det en kroppsanpassad ryggsäck som gäller.
Med specialbyggd ryggsäck så går det att få den som man vill ha den.
En dragkedja på framsidan som öppnar upp hela ryggsäcken och gör hela innehållet tillgängligt direkt är inte fel. Vinklade sidfickor som gör innehållet tillgängligt utan att ta av ryggsäcken är önskvärt. Ett system för att kunna justera ryggsäcken när den redan sitter på ryggen är också önskvärt. Bonus för fickor på midjebältet.
Parametrarna är pris, passform, slitstyrka, funktioner och bärsystem.

Intressant jämförelse med Osprey Zenith. Jag har en sådan hemma men 88 l. Så det är kanske ingen idé att byta till Maxus för att enbart spara på vikten på ryggsäcken? Så bärsystem är snarlika på något sätt?
Jag tycker att spara på vikt är hela ideen, det är ju inget fel på Xenith, den bara väger mera. Bärsystem är ju lika, axelremmar och höftbälte :) Lättviktssäcken är förstås lite klenare så jag skulle kanske inte bära mer är 20-25 kg med Maxus. Men 25 kg med Xenith känns tungt också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips