Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter?

Skulle vilja ha tips om bra ryggsäckar med volym mellan 85 till max 110 liter. Funderar på en Bergans Alpinist/Viking (alt Powerframe) men tycker att de kanske är i största laget.

bära tungt..

Berghaus Vulcan är alltid ett tryggt val. Gå in på utrustningsrecensionerna och kolla alla positiva omdömmen om denna rygga..

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Re: bära tungt..

FJS90/91; sa:
Berghaus Vulcan är alltid ett tryggt val. Gå in på utrustningsrecensionerna och kolla alla positiva omdömmen om denna rygga..

Jag har en sådan och var nöjd med den i flera år. Dock har jag nu köpt en Lundhags, som känns som ett bättre val. Titta på deras stora säck, den är flexibel och mycket trevlig.

Berghausen uppför sig inte riktigt bra om man inte packar den full tycker jag.

Efter att ha tittat på Lundhags och jämnfört dem med Berghause och Bergan säckarna så är min högst personliga åsikt att Lundhags är väldigt "plottriga med för mycket lösa band och säckar som hänger och slänger. Själv så föredrar jag säckar som är mer "rena" i sin konstruktion men med bra fäst möjligheter. ett annat önskemål är en säck med lösa sidfickor som kan användas som dagsturssäck (inkl stora trangiat). Av mina tidigare erfarenheter så väljer jag mellan Berghause och Bergan. MEN det är en stor prisskillnad, jag undrar hur sund man är i skallen när man tittar på säckar i 4000kr klassen, kan vara lite svårt att förklara för dom där hemma!

gå in och kolla

Om det handlar om pris så finns det ett alternativ som du kan titta på, gå in på [ http://www.militaryshop.se/rygga.html ] och kolla. Där finns både Berghaus Vulcan och en kopia för 1600:- som heter, "Mountain Patrol ryggsäck". Jag vet inte personligen hur bra den är men min arbetskompis köpte en och är nöjd med den... Sedan kan det vara intressant att titta på militaryshop´s produktutbud i rent studiesyfte, herre jevlar.. visste inte att det fanns ett sådant behov av den här typen av produkter. Man skulle kunna tro att vi bor Beirut...hihihi

Din signatur gör mig nyfiken, då vi säkert gjort ett och annat ihop, t ex burit ryggsäck över en och annan stock. Kanske närmare än man tror? För övrigt är det i mitt tycke så att ryggsäcken kanske är den del i utrustningen som är MEST personlig, men så är det också den del som är svårast att prova skarpt i butik.

Norröna

Jag skulle inte byta bort min Norröna mot någon annan 90-literssäck. Den är ganska lätt, bra att bära och har den vanliga uppsättningen fickor man behöver; delbar säck, inner- och ytterficka på locket och möjlighet att plocka på sidofickor (till ett hissnande pris visserligen - 450 kr per par, finns i två storlekar). Norröna finns i 65, 80, 90 och 100 liter. Jag har 90, vilket jag tycker täcker alla mina behov. Kavliteten går knappast att klaga på. Den känns genomtänkt och utan onödigt lull-lull, men med det man behöver. Min enda invändning är priset som ju ligger en bit över 3000 kr. De finns knappast någon begangnad att få tag på, vilket säger en del om hur nöjda vi norrönaägare är?

Kalle

Norröna?

Jag gillar de gamla Norrönamodellerna, med hålband osv. Inge tjafs, Men den nya varianten med mer high tech stuk tjänns inte riktigt lika fin om man jämför med tex Arcteryx...

Någon som har testat nya Norrönasäckar och kan jämföra med Arcteryx?

klättermusen

Om du har stora spenderbyxorna på dig tycker jag du ska kika på Klättermusen mjölner.
Den ser lite rörig ut vid första anblick men efter någon dag har man lärt sig justera rätt. En (enl mig) skön, flexibel säck med vettiga lösningar som sitter riktigt bra både i skidbacken och på långturen.

Och: Till skillnad från norrönas "rörliga" höftbälte fungerar klättermusens dylika, ojojoj vad man kan vicka på höfterna utan att hela säcken åker med! ;o)

Løp å kjøp

lassep; sa:
Skulle vilja ha tips om bra ryggsäckar med volym mellan 85 till max 110 liter. Funderar på en Bergans Alpinist/Viking (alt Powerframe) men tycker att de kanske är i största laget.

Her er det bare å kjøpe og den er absolutt ikke for stor! Dette er en kjempebra sekk. Mye bedre enn Norrøna Storen (100 liter + sidelommer.) PS: Dersom du skal bære noe særlig over 30 Kg ville jeg valgt Powerframe.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips