Tips på rutter ut från Stockholm...

... med mindre zick-zackande mellan villaområden, avstängda vägar, spår att ta sig över, byte av cykelfil till andra sidan vägen osv. Har hittills på mina cykeläventyr använt mig av Google maps för att jag är en snåljåp, annars antar jag att Komoot t.ex är bättre för att hitta cykelvänliga rutter.

Igår var jag på en cykeltur från Hägersten till Åkersberga, och hann precis komma ut ur allt zickzackande då jag insåg att snart ska jag vända för att komma hem också.. Har gjort liknande turer från Hägersten till Nynäshamn och upplevt det som rätt meckigt för cyklister också. Därför har jag nu som plan framöver att ta med cykeln från stan på pendeltåget till Märsta, för att snabbare komma ut i områden norrut som ger lite mer frihet.

Tänkte kolla snabbt med er cykelrutinerade i Stockholmsområdet, om ni vet cykelvägar (söder och norr om stan) man kan ta om man bor relativt centralt, som tar en närmre naturen snabbare, och/eller bara rutter med skönare och längre cykelvägar som inte har så många avbrott.

Tacksam för tips! Och hej förresten, ny på forumet :)

Senast ändrad:
Välkommen till Utsidan.

Stockholms gröna kilar är något av ett begrepp. Där kan man nå ut till grusvägar och glest trafikerade smala asfaltvägar t ex på Järvafältet, Nackareservatet Erstavik och mot Tyresta, Orlångens stora naturreservat och Hanveden samt i väster Mälaröarna.

Du kan också utnyttja pendeltåg och båtlinjer samt Mälartåg för att komma ut från stan. Cykla sedan i periferin till nästa transportmöjlighet in mot stan
Klassiker är t ex pendel till Gnesta och åter till stan med ångfartyget Mariefred.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fina rutter, områden och förslag!

Jag är mer inställd på landsväg eller åtminstone asfalterad väg, då mina däck i första hand inte är avsedda för grusväg (punka..).

Om du bor i Hägersten är det enklast att via cykelbanor ta sig mot sydväst och vägarna mellan säg: Norsborg <=> Tumba ned till Södertälje.
En favorit när jag bodde i Midsommarkransen var att cykla runt Bornsjön + MER
Två sidor som kan vara bra att kolla på är
Strava Heatmaps (när man är inloggad, även med gratiskonto, går det att zooma in mer)
Roadfinder; visar asfalterade vägar + trafikintensitet

Om du är intresserad av att cykla med andra i organiserade lopp och även intresserad av att cykla runt en sjö kan du, liksom alla(?) andra, redan nu på lördag cykla

Senast ändrad:
Om du bor i Hägersten är det enklast att via cykelbanor ta sig mot sydväst och vägarna mellan säg: Norsborg <=> Tumba ned till Södertälje.
En favorit när jag bodde i Midsommarkransen var att cykla runt Bornsjön + MER
Två sidor som kan vara bra att kolla på är
Strava Heatmaps (när man är inloggad, även med gratiskonto, går det att zooma in mer)
Roadfinder; visar asfalterade vägar + trafikintensitet

Om du är intresserad av att cykla med andra i organiserade lopp och även intresserad av att cykla runt en sjö kan du, liksom alla(?) andra, redan nu på lördag cykla
Kul! Just den här helgen har jag tänkt ta mig på eget cykeläventyr norrut. Jag vet heller inte om min hybrid, DBS från 90-talet, klarar ett lopp på grus med sina däck som är mer för stadscykling/asfalt. Hade gärna varit med annars!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips