Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn?

TS skrev att den ska hålla för en överlastad 5 meters linder-kanadensare på en skumpig skogsväg.
Jag är extrem tveksam till det med Biltemas vagn. Har den själv med punkteringsfria CO däck, helt OK för kajak, men lastad kanadensare, nä!

Enligt texten på Biltemas hemsida är det OK med 90 Kg last. Att dra mer på skogsstig riskerar inte bara kärran utan kan också ge skador på kanadensarens skrov. Där skiljer sig olika konstruktioner på kärror åt. Punktbelastningen på bordläggningen kan bli för stor.

Thure
 
Ska dra och kolla på vkv vagnen idag och och se vad Kanotcentrum har att säga om den, isf blir det köp!
Som backup om den skulle misshandlas sönder kanske det blir en sån där hemmabyggd av reglar, såg rätt rejält stabilt ut minus kanske plyfan vid hjulen.
Ang pumpbara däck eller inte, kärran ska ligga med kanoterna i en container som allmänheten hämtar nyckel till, så servicen på grejerna utförs bara när jag (som är ideellt engagerad) åker dit för tillsyn. Inget pumpande innan lån alltså, däremot kan reparationer ske någon gång i halvåret.

Tack för hjälpen alla!
 
Nu tillbaka från Kanotcentrum och har kollat på de olika modellerna, tror tyvärr inte att VKV håller för den misshandel som vagnen kommer utsättas för. Den enda som jag tror håller måttet är nog Linders 4000-kronorsvagn, modell icke-ihopfällningsbar. Får se hur det går att övertala kommunen att stå för den utgiften. Men det blir ju å andra sidan billigare än att tvingas köpa ny vagn varje år pga slitage.
 
"Som backup om den skulle misshandlas sönder kanske det blir en sån där hemmabyggd av reglar, såg rätt rejält stabilt ut minus kanske plyfan vid hjulen."

Byt ut 45*95an mot 70*45 och sätt snedstag ner mot hjulen, använd genomgående vagnsbultar så får ni en hållbar och reparationsbar vagn.
 
Enligt texten på Biltemas hemsida är det OK med 90 Kg last.

Enligt min personliga erfarenhet skulle jag direkt avråda från att basera lösningen på Biltemas kanotvagn.

Byggde själv en kajakdragare (dragen efter cykel) baserad på denna och efter första användningen där vagnen belastades med c:a 1/3 av angiven max last så böjde sig rören till hjulen.

Biltema tog tillbaks vagnen som reklamation utan minsta knussel.
 
När jag byggde min vagn hade jag följande principkonstruktion, sedd uppifrån. Rejäla brädor, man kan använda ganska breda för att få höjd på vagnen och förhindra att hjulen tar emot kanoten. Nackdelen är att frigångshöjden nedtill inte blir så stor, ungefär halva hjuldiametern. Inte heller går det att fälla ihop. Men starkt blir det. 💪
Jag skulle tror att denna idé är mer för egenanvändning vid sjö där man kan lämna den vid stranden för en dagsutflykt.
Kanotvagn.jpg
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Enligt texten på Biltemas hemsida är det OK med 90 Kg last. Att dra mer på skogsstig riskerar inte bara kärran utan kan också ge skador på kanadensarens skrov. Där skiljer sig olika konstruktioner på kärror åt. Punktbelastningen på bordläggningen kan bli för stor.

Thure

Tidigare i tråden nämndes Linder och det är väl alukanoter så jag tror inte kanoterna tar stryk i första taget, tror kärran falerar före kanoten vid färd på ojämt land.

/Patrik
 
Tidigare i tråden nämndes Linder och det är väl alukanoter så jag tror inte kanoterna tar stryk i första taget, tror kärran falerar före kanoten vid färd på ojämnt land.

/Patrik

Håller inte med. Plan aluplåt trycks lätt in med punktbelastning. Utformningen av vagnens stödpunkter för kanotskrovet och geometrin på bordläggningen skall vara kompatibel. Hemsnickrad profil i trä kan vara en bra åtgärd. VKVs kanotvagn har en kölskena vilket är utmärkt då köllinjen tål stor belastning om man jämför med en plan del av bordläggningen.

Thure.
 
Någon som har tips på hjul som man kan använda till hemmabyggd? Ej pumbbara då. Biltemas lådbilssats nämndes men kanske finns andra alternativ? (Som går att beställa via postorder... offtopic men om någon kan förklara Biltemas val att inte ha postorder så skulle jag bli klokare... Är det för att dom vet att man handlar en jäkla massa fler grejer än man tänkt när man väl åker dit? Kan det verkligen uppväga vinstbortfallet av att inte ha postorder?)

Har i princip fri tillgång till cykelhjul av alla storlekar så man skulle ju oxå kunna köra slit och släng med hjulen.
 
Enligt min personliga erfarenhet skulle jag direkt avråda från att basera lösningen på Biltemas kanotvagn.

Byggde själv en kajakdragare (dragen efter cykel) baserad på denna och efter första användningen där vagnen belastades med c:a 1/3 av angiven max last så böjde sig rören till hjulen.

Biltema tog tillbaks vagnen som reklamation utan minsta knussel.
Intressant. Jag har t ex dragit en VKV Yoo-A-Kim (vikt tom ca 35 kg) över ett gärde med gott om gupp ett antal gånger på Biltemakärra. Funkade helt OK viktigt att remmarna spänner isär de rör som skrovet vilar på.

Enmanskajak har jag dragit bakom cykel milslångt på både grus och asfaltvägar. Senaste åren har jag valt en kärra med lite bättre hjul (massiva gummihjul med nållager i stället för de från Clas Ohlson som bara har glidlager). Det är också en fördel att ha en lite mindre kärra för enmanskajak eftersom vältbenägenheten minskar med kajaken närmare marken.
Bilder på hemtillverkad dragkonstruktion på pakethållaren finns här https://www.utsidan.se/forum/threads/cykelvagn-till-kajak.85806/page-3#post-781339 (Det är CO-hjulen på bilden).

Thure
 
Senast ändrad:
Intressant. Jag har t ex dragit en VKV Yoo-A-Kim (vikt tom ca 35 kg) över ett gärde med gott om gupp ett antal gånger på Biltemakärra. Funkade helt OK viktigt att remmarna spänner isär de rör som skrovet vilar på.

Enmanskajak har jag dragit bakom cykel milslångt på både grus och asfaltvägar. Senaste åren har jag valt en kärra med lite bättre hjul (massiva gummihjul med nållager i stället för de från Clas Ohlson som bara har glidlager). Det är också en fördel att ha en lite mindre kärra för enmanskajak eftersom vältbenägenheten minskar med kajaken närmare marken.
Bilder på hemtillverkad dragkonstruktion på pakethållaren finns här https://www.utsidan.se/forum/threads/cykelvagn-till-kajak.85806/page-3#post-781339 (Det är CO-hjulen på bilden).

Thure

Kan nog bero på en rad olika faktorer.
Allt från kvalitetskontroll under tillverkning till byte av leverantör mm mm.

Min vagn böjde sig iaf vid första användningen.
Bifogar en sommarbild på ekipaget :D
IMG_20200718_small.jpeg
 
Finns en variant på kanotkärra med en rak hjulaxel hela vägen mellan hjulen. Den blir förmodligen stabilare än de andra varianterna. Mittenmodellen på bilden nedan. Jag gör en halv pudel då jag är lite osäker på om det är en sådan från Ecla jag mest använt till vår Yoo-A-Kim eller om jag använt Biltemakärran.

Thure

kanotvagn.JPG
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips