Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn?

Ska köpa in några kanotvagnar som ska användas i kommunens verksamhet där allmänheten ska hyra kanoter. Behöver tips på modeller, har begränsad erfarenhet av kärror/vagnar. De ska klara mkt stryk från okunniga personer, vara övertydligt lätta att använda och hålla för en överlastad 5 meters linder-kanadensare på en skumpig skogsväg.
Glömde jag att säga att de helst inte får kosta för mkt heller? :) Och gärna får funka till kajaker också även om det inte är prio.
Ej ihopfällningsbara, och gärna däck som inte behöver pumpas.
 
Jag undrar om det du frågar efter finns?
Miltärkvalitet/tålig, lättanvänd och billig är svårt att få in i samma mening. Att inte ha luftfyllda däck låter rätt. Helst bör du nog undvika ekerhjul också, då det lätt blir skeva. Sen vill du ha låg tyngdpunkt av hållfasthetsskäl samtidigt som de ska gå att rulla på skumpig skogsväg. En fullastad alu-kanadensare är ganska många kilo last, 50-100kg?
Sen ska den helst inte ha onödig rörliga delar och kanske helst gå att få med i kanoten?

Att försöka kompromissa ihopa samma vagn till kanadnesare och kajak låter också som att den blir i bästa fall halvkass för bådadera.

Låter som du borde specialbeställa från någon "smed" eller mekanisk verkstad men då faller nog billigt. FInns någon verkstad inom kommunen som kan bistå?

Ursäkta om jag är lite negativ men jag tror det är en svår önskan du har och ser fram emot att bli motbevisad.

/Patrik
 
Haha, ok stryk kajakanvändning. Och ändra skogsväg till grusväg. Och stryk alltför billig. Men stryktålig måste den vara! Stryktålig och lättanvänd känns som att det borde gå att kombinera i en kärra.
Det måste väl finnas fler alternativ än Linders 4000kr-kärra? Hur är Ecklas stora? (Den har solida hjul väl)
 
...och gärna däck som inte behöver pumpas.
Det där tål att fundera på. För länge sedan tillverkade jag min egen kanotvagn med homogena gummidäck. Jag upptäckte att gummit ganska snabbt förstördes när en lastad kanot drogs över stenig väg. Luftfyllda däck ger efter, det gjorde inte mina. Nu är det inte säkert att alla homogena gummidäck gör likadant, kanske håller de om de är rejält tjocka och elastiska.
 
Ja pumpade däck skulle jag också föredra om bara jag använde den. Men ju mindre krångel desto bättre för allmänheten, så bättre att byta ut däcket/hjulet när det är slutkört.

Tack för tipset om vkv-vagnen, verkar vara det jag letar efter! Tror ni den extra kölskenan är ett måste för att rulla kanadensare?
 
Det där tål att fundera på. För länge sedan tillverkade jag min egen kanotvagn med homogena gummidäck. Jag upptäckte att gummit ganska snabbt förstördes när en lastad kanot drogs över stenig väg. Luftfyllda däck ger efter, det gjorde inte mina. Nu är det inte säkert att alla homogena gummidäck gör likadant, kanske håller de om de är rejält tjocka och elastiska.

Ska du ha luftfyllda däck så hade jag köpt extra grova däck, förstärkt slang och fyllt dem med punkterinssprej/kletgegga och avsatt tid för punkalagning, samt lagrat reservdelar.
Rutin att utlämnare alltid ser till att vagnen lämnas ut välpumpad.

Min kajakkärra är en billgare och den behöver pumpa däcken några ggr per säsong trots icke-punka - tror ventilerna är boven. Med användare bara inom famljen lever jag OK med detta, men du har ju andra mer krävande behov.

/Patrik
 
Biltemas kanotvagn och byt hjulen till homogena som finns på Clas Ohlson.

Den kombinationen har jag lång och bra erfarenhet av.

Thure
 
Biltemas kanotvagn och byt hjulen till homogena som finns på Clas Ohlson.

Den kombinationen har jag lång och bra erfarenhet av.

Thure
TS skrev att den ska hålla för en överlastad 5 meters linder-kanadensare på en skumpig skogsväg.
Jag är extrem tveksam till det med Biltemas vagn. Har den själv med punkteringsfria CO däck, helt OK för kajak, men lastad kanadensare, nä!
 
Ja pumpade däck skulle jag också föredra om bara jag använde den. Men ju mindre krångel desto bättre för allmänheten, så bättre att byta ut däcket/hjulet när det är slutkört.

Tack för tipset om vkv-vagnen, verkar vara det jag letar efter! Tror ni den extra kölskenan är ett måste för att rulla kanadensare?
Jag skulle gissa det, kanadensaren skulle ju vara överlastad. Men kolla med VKV, de har tidigare engagerat sig på utsidan och verkar vara bra att ha att göra med.
 
Ska köpa in några kanotvagnar som ska användas i kommunens verksamhet där allmänheten ska hyra kanoter. Behöver tips på modeller, har begränsad erfarenhet av kärror/vagnar. De ska klara mkt stryk från okunniga personer, vara övertydligt lätta att använda och hålla för en överlastad 5 meters linder-kanadensare på en skumpig skogsväg.
Glömde jag att säga att de helst inte får kosta för mkt heller? :) Och gärna får funka till kajaker också även om det inte är prio.
Ej ihopfällningsbara, och gärna däck som inte behöver pumpas.

Nesbakken var väl de som gjorde de bästa vagnarna i Sverige, men såg att de gick i konkurs under coronaåret. Hemsidan finns inte kvar, men de var tillverkade av stålrör och hade löstagbara 20" hjul.

Med dina krav skulle jag definitivt bygga själv i trä (eller låta ngn bygga). Inför en Laganpaddling byggde jag ihop en vagn baserat på ett hjulset för lådbil. Blev en extremt stabilt och tålig konstruktion.


/Mats
 
Jag skulle gissa det, kanadensaren skulle ju vara överlastad. Men kolla med VKV, de har tidigare engagerat sig på utsidan och verkar vara bra att ha att göra med.
Jag kan verkligen rekommendera VKV.s vagn. Hållbar och stryktålig och rullar lätt med sina kul-lagrade hjul. Håller luften bra och kan plockas isär vilket underlättar transport i kajaken eller canadensare. Har haft min i 12 år. Jag har också Eckla vagn men föredrar VKV.n. Jag har den också när jag drar kajaken efter cykeln i ganska långa sträckor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
tsebring Veckotur - Tips på ryggsäck anpassad för kvinnor? Transportera 0
Whovally Tips på ryggsäck Transportera 2
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
onnors Behöver tips på ryggor (90L+) för långa och klövjeväska Transportera 18
falken85 Tips på ryggsäck 45-55l Transportera 6
mike79 Vill ha tips på ny ryggsäck Transportera 2
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3
martinsit Tips på 70-80 liters ryggsäck Transportera 8
anton.w Tips på en bra 80-literssäck? Transportera 4
Nordstjärnan Behöver tips på ryggsäck. Transportera 8
brigas tips på ryggsäck för liten person Transportera 2
ArneJ Tips på bra ryggsäck Transportera 1
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
mackan Tips på liten ryggsäck Transportera 0
Tips på en bra ramryggsäck runt 60 l Transportera 3
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Polar300 Alaska-tips... Transportera 3
Onesport Inställning av ryggsäck - samlade tips Transportera 4
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
Zorozv Ryggsäck - tips & råd sökes Transportera 14
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
daniel81 Söker tips ang ryggsäck Transportera 18
mile0003 Presentkort, ryggsäck och tips... plx Transportera 4
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
shadowfire Ryggsäck för sommarvandring - tips? Transportera 26
Hilber Skrinda, låg med stora hjul, tips? Transportera 13
Zewz Tips från väderbitna sökes... Transportera 14
josea_84 Tips ang ryggsack ca 100 l Transportera 1
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43
Maskinen Tips - alpinist/klättersäck Transportera 2
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
xtrom Tips om McKinley Arctic 85 Transportera 0
Qajastin Modda Klättermusen Ratatosk. Tips? Transportera 2
fredrikp Ryggsäck runt 90 l - Tips Transportera 0
Sellberg någon som kan ge tips om en ryggsäck 40-50 Transportera 10
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
tips om bergans alpinist ll ??? Transportera 4

Liknande trådar