Cykelvagn till kajak

Konceptet med svivelfunktion ovanpå pakethållaren visade sig fungera utmärkt. Fick med mig hunden på en tur ikväll.

Asfaltväg gick utmärkt och grusväg OK. Över förväntan stabilt och bra i uppförs och nedförsbackar. Kajakkärran rätt långt bak. Främre remmen genom VKVs säkerhetsföreskrifter bakom sittbrunnen.

Således alternativ två i mitt inlägg #12 från förra lördagen 20 maj. Delarna till fästet mestadels från Biltema.

Thure
 

Bilagor

  • 20170526_215343.jpg
    20170526_215343.jpg
    35.6 KB · Visningar: 1,422
  • 20170526_215358.jpg
    20170526_215358.jpg
    37.9 KB · Visningar: 1,274
  • 20170526_210400.jpg
    20170526_210400.jpg
    26.3 KB · Visningar: 1,281
  • Screenshot_2017-05-26-22-23-42.jpg
    Screenshot_2017-05-26-22-23-42.jpg
    73.9 KB · Visningar: 1,204
Snyggt Thure!
Tackar alla för tipsen. Jag har bestämt mig för Hobies "grova" vagn som kan bära 110 kg, samt Kanotcentrums dragstång.
Det är ingen billig lösning (särskilt som jag antagligen behöver ha en bättre anpassad cykel också), men jämfört med misslyckandet att ha kajaken i garaget hela säsongen så ser jag det som en utgift man får ta.
 
Full poäng Thure!!!

Smart 1: man kan använda sin vanliga kajakvagn
Smart 2: det behövs ingen dragstång, kajaken är den bästa och styvaste dragstången!
 
Ursäkta min smartphones sabotage. Säkerhetsrör skrev jag och så upptäckte jag nu att texten blev säkerhetsföreskrifter.

Thure
 
Ågren

Jag har bestämt mig för Hobies "grova" vagn som kan bära 110 kg, samt Kanotcentrums dragstång.
Hoppas nu man kan göra fast draget i fören. Det finns nämligen inget hål där, vilket rekommenderas av Kanotcentrum, endast en minimal ögla för bärhandtaget. Gulp!
 
Så långt allt väl

Det visade sig besvärligt att få tag i Hobie Heavy Duty Cart men till slut kom det ändå en. Jag skaffade Kanotcentrums drag då jag har erfarenhet av kopplingen och dess funktion sedan tidigare.
Hade även turen att få tag i en funktionell och billig äldre MTB som är som klippt och skuren för ändamålet.

Fastgörningen av cykeldraget var ett kapitel för sig. Det passade först väldigt dåligt till Hobien och ville bara glida av framåt. Men jag kom på att om man låter en spännrem löpa i kajakens längsled runt dragets tvärstag uppe, runt fästremmen nere vid kölen samt däremellan genom hålet för Mirage Drive så erhålls en pålitlig infästning.

Kommer att återrapportera om komplikationer uppstår. Tills vidare betraktar jag problemet som löst och tackar för all input!
 

Bilagor

  • hobiedrag.jpg
    hobiedrag.jpg
    55.5 KB · Visningar: 1,344

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Biltemas lastvagn har fungerat bra till min 51cm breda kajak. Den ligger stadigt mot 2cm skumgummi utan tendenser att vrida sig. Spännremmarna löper runt underredet och är dragna genom hål i sarginfästningarna. Tillgänglig bredd mellan hjulen är 55cm.
Utan sarg väger vagnen ca 7kg. Hjulen tas av med ett enkelt handgrepp och delarna kan lätt låsas fast i något. I mitt fall en starkströmskabel under en gångbro.
Har funderat på en draganordning till cykeln men det känns mindre viktigt med 15 min promenadväg till närmaste vattendrag.
Ett plus förstås att vagnen lätt kan återställas till originalutförande och användas som vanlig cykelkärra.
 

Bilagor

  • Biltema.jpg
    Biltema.jpg
    111.2 KB · Visningar: 1,246
Ja Thure, det är den kärran. Jag monterade ihop den på Biltema och cyklade hem med den. Olastad är den lite yster men det fungerade fint med draget och den medföljande adaptern.
Googlade lite på kullagrade däck. Det känns som det kan bli både tungt och dyrt? Lycka till,

Rune
 
Hittade en barn/cykelvagn i en tigg/skänk grupp på FB. Kapellet var i dåligt skick, men det skulle ju bort iallafall. Rensade av vagnen. Även kapellbågarna åkte bort någon dag efter första bilderna togs. Dragstången förlängdes med en 4-kantsprofil. Skönt att ha en riktig dragstång. Det blir så mycket smidigare när man slipper hålla på och snurra fast saker på kajaken och sedan i cykeln. En rem som håller kajaken på plats på vagnen räcker. Får jag tid nästa gång behovet av kärran uppstår så ska jag fixa dragstången centrummonterad och ett lämpligt fäste på cykeln. När den sitter på ena sidan så nyper den fast i däcket om man svänger för snävt.
 

Bilagor

  • DSC_0932_640x427.jpg
    DSC_0932_640x427.jpg
    118.6 KB · Visningar: 1,452
  • DSC_0934_640x427.jpg
    DSC_0934_640x427.jpg
    116.7 KB · Visningar: 1,284
  • DSC_0931_640x427.jpg
    DSC_0931_640x427.jpg
    90.9 KB · Visningar: 1,583
  • DSC_0939_640x427.jpg
    DSC_0939_640x427.jpg
    165.4 KB · Visningar: 2,136
Konceptet med svivelfunktion ovanpå pakethållaren visade sig fungera utmärkt. Fick med mig hunden på en tur ikväll.

Asfaltväg gick utmärkt och grusväg OK. Över förväntan stabilt och bra i uppförs och nedförsbackar. Kajakkärran rätt långt bak. Främre remmen genom VKVs säkerhetsföreskrifter bakom sittbrunnen.

Således alternativ två i mitt inlägg #12 från förra lördagen 20 maj. Delarna till fästet mestadels från Biltema.

Thure

Har du borrat rakt igenom kajken eller hur sitter den egentligen?

Borde man inte kunna fästa den i bärhandtaget?
 
VKVs kajaker har ända sedan 1980-talet ett rör genom fören med en innerdiameter om 10-12 mm. utmärkt att låsa fast kajaken med med ett standardhänglås.

Det blir väldigt bra cykelstyrsel på kajaken både när man svänger och när man bromsar med en så stabil draganordning som den jag använder. Risken att kajaken wobblar om man vinglar lite med cykeln blir också mkt mindre.

Moderna VKV-kajaker har också säkerhetsröret bakom sittbrunnen för flottörstabilisering och självräddning som jag ibland använt till att förankra kajakvagnen.

Min senaste kajakvagn har rullager i de solida hjulen. Den rullar utmärkt och jag har cyklat drygt 10 km med den enkel väg vid några tillfällen. Kul att kunna göra endags skärgårdspaddlingar utan att behöva använda bilen. Att ha kajakvagnen långt bak ger lite bättre väghållning än att ha den längre fram nackdelen är längre vändradie.

Thure
 

Bilagor

  • Tyresorundning.jpg
    Tyresorundning.jpg
    70.4 KB · Visningar: 428
  • kajakcykel2.jpg
    kajakcykel2.jpg
    59.8 KB · Visningar: 736
  • kajakcykel1.jpg
    kajakcykel1.jpg
    55.2 KB · Visningar: 478
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips