Cykelvagn till kajak

VKVs kajaker har ända sedan 1980-talet ett rör genom fören med en innerdiameter om 10-12 mm. utmärkt att låsa fast kajaken med med ett standardhänglås.

Det blir väldigt bra cykelstyrsel på kajaken både när man svänger och när man bromsar med en så stabil draganordning som den jag använder. Risken att kajaken wobblar om man vinglar lite med cykeln blir också mkt mindre.

Moderna VKV-kajaker har också säkerhetsröret bakom sittbrunnen för flottörstabilisering och självräddning som jag använt till att förankra kajakvagnen.

Thure
Ok, vad praktiskt! har ett roderfäste baktill jag brukar trä en låsvajer igenom. Kanske skulle gå att bogsera den baklänges istället.

Den här principen tycker jag ser simpel ut för bogsering
https://www.ebay.com/itm/Kayak-Tow-...Dumb-Stick-XL-MODEL-XL-XL-XL-XL-/264439353233

Borde ju gå att fixa en själv billigare.
 

Jag har testat liknande med en planka fastsurrad på pakethållaren.

Cykelbalansen blir dock lidande och väghållningen hos ekipaget. Bästa praktiskt användbara dragpunkten på cykeln är vid baknavet som diskuterats tidigare i tråden. Det är därför jag har placerat min svivel precis ovanför cykelns bakaxel.

Thure
 
Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Så långt allt väl

Det visade sig besvärligt att få tag i Hobie Heavy Duty Cart men till slut kom det ändå en. Jag skaffade Kanotcentrums drag då jag har erfarenhet av kopplingen och dess funktion sedan tidigare.
Hade även turen att få tag i en funktionell och billig äldre MTB som är som klippt och skuren för ändamålet.

Fastgörningen av cykeldraget var ett kapitel för sig. Det passade först väldigt dåligt till Hobien och ville bara glida av framåt. Men jag kom på att om man låter en spännrem löpa i kajakens längsled runt dragets tvärstag uppe, runt fästremmen nere vid kölen samt däremellan genom hålet för Mirage Drive så erhålls en pålitlig infästning.

Kommer att återrapportera om komplikationer uppstår. Tills vidare betraktar jag problemet som löst och tackar för all input!

Hej!
Kör du fortfarande med den här lösningen? Har blivit med en Hobie Mirage Oasis tandem som jag vill kunna dra efter cykeln dryga 3 km.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips