Tips på paddel

Hej, vi letar efter en paddel som går att dela 4 gånger och som passar en person på ca 160cm.
Det gäller mest långpaddling och inte särskilt snabb paddling utan snarare längre.

Jag ska försöka byta bort den här paddeln:
http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=53482
6730008043_de24b03cb0.jpg

VKV carbonfiber

jag vill veta vad som kan vara bra istället.
Tack på förhand!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Hej, vi letar efter en paddel som går att dela 4 gånger och som passar en person på ca 160cm.
Det gäller mest långpaddling och inte särskilt snabb paddling utan snarare längre.

Jag ska försöka byta bort den här paddeln:
http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=53482
6730008043_de24b03cb0.jpg

VKV carbonfiber

jag vill veta vad som kan vara bra istället.
Tack på förhand!

Kolla Ainsworth de har fyrdelade paddlar http://www.ainsworthpaddles.co.uk/
/leif
Aterra.se

Nyfiken fråga

i vilket sammanhang behöver du packa så kompakt?

Varje koppling innebär lite högre vikt och risk för att det svajar/glappar. En koppling ger möjlighet till varierande skevning/längd och är bra om man vill kunna använda paddeln som reserv på t ex akterdäcket. Själva kanoten är ju alltid mera skrymmande än en tvådelad paddel.

Thure

i vilket sammanhang behöver du packa så kompakt?

Varje koppling innebär lite högre vikt och risk för att det svajar/glappar. En koppling ger möjlighet till varierande skevning/längd och är bra om man vill kunna använda paddeln som reserv på t ex akterdäcket. Själva kanoten är ju alltid mera skrymmande än en tvådelad paddel.

Thure

Kan bara hålla med Thure där!! Har själv haft en 4-delad paddel å jag minns att den var mkt tråkig att paddla med = Tung å flexade rätt rejält :(

/Janne

Hade tidigare en fyrdelad Lendal. Den kändes inte onormalt tung och det fanns verkligen inget flex i kopplingarna, men minns inte att jag någonsin utnyttjade möjligheten till att dela den i fyra delar... hade kanske varit aktuellt om jag velat ta egen paddel med på flygresa.

Hade tidigare en fyrdelad Lendal. Den kändes inte onormalt tung och det fanns verkligen inget flex i kopplingarna, men minns inte att jag någonsin utnyttjade möjligheten till att dela den i fyra delar... hade kanske varit aktuellt om jag velat ta egen paddel med på flygresa.

Min 4-delade paddel vägde över 1200gr å den var inte styv.... den paddel jag har idag en Braca IV min Extra Light med helt skaft väger 590gr , har oxå en 2-delad som väger 640gr å dom flexar inte!! Efter att ha paddlat med dessa är det svårt uppskatta dom som väger nästan det dubbla!
Tycker ibland paddeln är viktigare än kanoten/kajaken för själva känslan..... ;)

/Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips