Tips på nästa fjälltur!

🏔Åker första helgen i sep, typ ons-sön.

🏔Kan tänka oss både tåg och flyg.

🏔Vill ha fjällstation att utgå ifrån och föra dagsturer, ej gå mellan stugor.

🏔nog hellre åka lite längre för mer storslagen känsla. Ej tälta.

🏔åker tillsammans med en förstagångsvandrare

Ej storulvån(jämtlandstriangeln), grövelsjön, fulufjäll, Abisko pga jag varit där.

Är det lite next level att köra saltoluokta med en person som aldrig varit till fjälls?

Är hemavan tillräckligt "maffigt" om en är sugen på lite storslagen känsla likt många ställen typ i Abisko?

Eller ska man ta sig till Abisko igen o köra andra turer än de jag hittills gjort? (Åkt upp på berget, gått till trollsjön och kortare dagstur)

Eller Nåt annat tips?

Fö Saltoluokta, var medveten om att bussarna från Gällivare till Ritsem slutar gå redan 5/9 i år. Saltoluokta som sådant år en fin fjällstation bortom väg, man samtidigt ligger den i kanten av fjällen och det krävs lite mer än en dagstur för att verkligen få lite mer "fjällkänsla".
Hemavan har jag varit några gånger, dock alltid på tälttur och aldrig utgående från något boende i byn. Viterskalet och Syterskalet är vackra och fina dalgångar med fin fjällkänsla som lätt nås på dagsturer, även kanske en topptur på N Sytertoppen kan nås på en dagstur i fint väder. Doch gäller det att ta sig förbi alla skidbackar och liftar kring Hemavan innan man kommer in i Viterskalet, ett tips är att ta hjälp med Gondolliften för att snabbt ta sig upp på kalfjället och lägga alla skidbackar bakom sig men i September tror jag bara de kör den fre-sön?

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Enligt min ringa uppfattning kan det vare en bra ide att låta en förstgångvandrare ha det ganska tillrättalagt men ändå fina vyer på första fjällturen.
Tror sannolikheten för mersmak ökar då.

Jag valde tälta utanför Spitterstulen i Rondane när min sambo skulle göra sin första fjälltur, kort lättvandrad sträcka till basecamp, nära till olika toppturer, möjlighet till rödingfiske i sjön, dagsvandringar med eller utan båtsjuts, nära till dass och mat på fjällstationen om så önskas osv.

Bara en tanke.

Senast ändrad:
Jag valde tälta utanför Spitterstulen i Rondane när min sambo skulle göra sin första fjälltur, kort lättvandrad sträcka till basecamp, nära till olika toppturer, möjlighet till rödingfiske i sjön, dagsvandringar med eller utan båtsjuts, nära till dass och mat på fjällstationen om så önskas osv.

Bara en tanke.
Norge är ett utmärkt förslag givet de förutsättningar som TS anger. Men tänker du här på Rondvassbu? Mycket trevlig anläggning. Spiterstulen ligger i Jotunheimen.

Vad är en rimlig dagstur för er? Pratar vi max 10 km och lättgånget, eller upp till 20 km och inga problem med terräng? Ska det absolut vara en svensk fjällstation, eller kan ni tänka er en fjällstuga som bas för era dagsturer, eller hotell, eller Norge?

Abisko är en bra bas för första fjällbesöket baserat på de parametrar du angett, och det finns flera alternativ för dagsturer än de som du redan gjort. (Paddus/Lapporten, Njakajaure om det ska vara kort eller Låktatjåkka och tillbaka om längre är ok, mm.) Om hotell funkar trots att det är dyrare så är Borgafjäll fint. Om det är ok att ha en fjällstuga som bas för dagsturer så kan man gå från Hemavan till Viterskalsstugan och göra sina dagsturer där, sen gå tillbaka. (Resa till Hemavan kan ta lång tid om man inte flyger.) Saltoluokta borde också passa bra om resan funkar.

Är hemavan tillräckligt "maffigt" om en är sugen på lite storslagen känsla likt många ställen typ i Abisko?
Om du är villig att köra på Viterskalsstugan som bas är Syterskalet och Viterskalet båda två riktigt maffiga fjällupplevelser, det är också lätt att ta sig dit från Hemavan speciellt om man tar liften upp.

Att gå upp i Viterskalet och sedan runt på norrsidan om Norra Sytertoppen går från grönt med en sjö inramad av branta fjällsidor till karg fjällmiljö bredvid en glaciär. Topptur är också möjlig här, men det blir en rätt lång dag med många höjdmeter, och i september kan det ju vara snö på höjd.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Rondane med utgångspunkt från Rondvassbu är ett bra tips, med möjlighet till flera +2000m toppturer om vädret och snön inte ställer till det så sent på säsongen. Rondvassbu stänger för sommarsäsongen 13 September i år, och dit är det ca 6-7km promenad på grusväg från närmaste parkering vid Spranget.
Till Hemavan går det fint att åka dagtåg till Umeå och sedan med Länstrafikens buss linje 31 (Umeå Central och Busstationen ligger invid varandra och däromkring finns även flera hotell om man vill övernatta mellan tåg och buss (dessutom till priser långt under vad STF tar på en fjällstation). STF fjällstation i Hemavan ligger ganska omysigt långt ner i backarna så att ta sig till Viterskalsstugan som bas är inget dåligt förslag.

Finse i Norge?
Fly til Oslo eller Bergen, tog til Finse (togturen fra Bergen er flottest synes jeg).
Storslået område med mange fine dagsture - et sted der kam inspirere til en mere ambitiøs tur næste gang.

Med de områdena du redan har varit på skulle jag åka till Norge. Var beror på ni vill få för turer. Branta toppturer, långa turer med mindre stigning eller bara kortare turer.

Är väl inte heller så många stugor/områden i Norge man tar sig till väldigt enkelt hela vägen med tog, flyg eller buss.

Innerdalen med Innerdalshytten är väldigt fin och bra för dagsturer. Går att komma ditt med tog, buss og flyg förutom sista biten till parkeringen.

Norge är ett utmärkt förslag givet de förutsättningar som TS anger. Men tänker du här på Rondvassbu? Mycket trevlig anläggning. Spiterstulen ligger i Jotunheimen.

Naturligtvis är det Rondvassbu som ligger invid Rondvatnet jag menade, har även utgått från Spiterstulen i Jotunheimen och förväxlade namnen.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.