Tips på nästa fjälltur!

🏔Åker första helgen i sep, typ ons-sön.

🏔Kan tänka oss både tåg och flyg.

🏔Vill ha fjällstation att utgå ifrån och föra dagsturer, ej gå mellan stugor.

🏔nog hellre åka lite längre för mer storslagen känsla. Ej tälta.

🏔åker tillsammans med en förstagångsvandrare

Ej storulvån(jämtlandstriangeln), grövelsjön, fulufjäll, Abisko pga jag varit där.

Är det lite next level att köra saltoluokta med en person som aldrig varit till fjälls?

Är hemavan tillräckligt "maffigt" om en är sugen på lite storslagen känsla likt många ställen typ i Abisko?

Eller ska man ta sig till Abisko igen o köra andra turer än de jag hittills gjort? (Åkt upp på berget, gått till trollsjön och kortare dagstur)

Eller Nåt annat tips?

Fö Saltoluokta, var medveten om att bussarna från Gällivare till Ritsem slutar gå redan 5/9 i år. Saltoluokta som sådant år en fin fjällstation bortom väg, man samtidigt ligger den i kanten av fjällen och det krävs lite mer än en dagstur för att verkligen få lite mer "fjällkänsla".
Hemavan har jag varit några gånger, dock alltid på tälttur och aldrig utgående från något boende i byn. Viterskalet och Syterskalet är vackra och fina dalgångar med fin fjällkänsla som lätt nås på dagsturer, även kanske en topptur på N Sytertoppen kan nås på en dagstur i fint väder. Doch gäller det att ta sig förbi alla skidbackar och liftar kring Hemavan innan man kommer in i Viterskalet, ett tips är att ta hjälp med Gondolliften för att snabbt ta sig upp på kalfjället och lägga alla skidbackar bakom sig men i September tror jag bara de kör den fre-sön?

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.