Tips på lätt tält, storm- o regntåligt

Hej,

Dags att byta ut mitt gamla tält (4-kgs tunneltält) till min fjällvandringstur för mig och min hund (15 kg) och är tacksam för tips på märke o modell. Vill kunna lita på att det håller för storm och regn -det är viktigt. Gärna lätt.
Ser i tidigare trådar att man rekommenderar Exped Orion II Extreme och är ett av de tält jag funderar på - kanske något dyrt. Väger 3 kg men under det kommer man kanske inte om man vill ha ett stormsäkert tält?

Bättre förslag?
Finns ju lite att välja på sas :).

//Agneta

Du har ju exped 2 venus ul på 2,4kg om du inte behöver ett vintertält.

Du hittar lätt 1,5-2 manna tält på 1,5-2 kg om du kollar runt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Mitt Nallo 2 har stått i mycket styv vind och det väger under 3 kg.
Själv går jag utan hund men vet de som brukar det med sina fyrfotavänner.

Vad har du för preferenser. T ex utsikt från sovsäcken, Absidens användbarhet, hunden i absid eller innertältet?

T o m enmanstältet Terra Nova Laser Competiion (1 kg) funkar för mig och 25-kgs samojedhunden. Men inte bekvämt i dagsregn.

Skall hunden sova i absid kan ett tält typ Hillebergs klassiker Nallo vara vettigt. Bergans och Helsport m fl gör liknande med lägre prislapp.

Regn och vindtålighet har de flesta tält ( riktig storm 25 m/s i medelvind är riktigt tufft för alla tält) Uppsättningen valet av tältplats etc betyder mer än märket. Kolla i mappen bo och sova http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=21 för tips. Tältmarknaden är svåröverskådlig. Sökfunktioneb kanske hjälper dig t ex hund + tält

Thure

Senast ändrad:
Hunden ska få plats inne i tältet. Utsikt osv kan jag bortse ifrån om bara tältet tål regn o blåst.
Nallo 2 verkar bra. Ganska dyrt men kanske värt att satsa på ändå.
Terra Nova Laser Competiion ser också ok ut om jag väljer att prioritera vikten. Men undrar vad du menar med att inte är bekvämt i dagsregn?

Om inte har behov av stora absider kan HB Unna vara ett alternativ om du föredrar fristående tält före tunnel. Bergans Trollhetta 2 är ett prisvärt alternativ till HB Nallo2, dock lite lägre i sitthöjd beroende på hur lång du är.

Hunden ska få plats inne i tältet. Utsikt osv kan jag bortse ifrån om bara tältet tål regn o blåst.
Nallo 2 verkar bra. Ganska dyrt men kanske värt att satsa på ändå.
Terra Nova Laser Competiion ser också ok ut om jag väljer att prioritera vikten. Men undrar vad du menar med att inte är bekvämt i dagsregn?

För en något osmidig medelålders man som jag är det svårt undvika bli blöt från vätan på yttertälter näf jag passerar in och ut ur det tältet. Kan vara övningssak jag har inte använt tältet så mkt ännu.

Min hund sover i absiden då han vill kunna passera in och ut själv under yttertältduken bl a för att reglera värmen.

Thure

rymligt = vikt
Viktigt på stormsäkra tält yttertältet går ända ner till marken.
Helväv i innertältet.
Båda reses samtidigt.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips