Tips på lätt tält, storm- o regntåligt

Hej,

Dags att byta ut mitt gamla tält (4-kgs tunneltält) till min fjällvandringstur för mig och min hund (15 kg) och är tacksam för tips på märke o modell. Vill kunna lita på att det håller för storm och regn -det är viktigt. Gärna lätt.
Ser i tidigare trådar att man rekommenderar Exped Orion II Extreme och är ett av de tält jag funderar på - kanske något dyrt. Väger 3 kg men under det kommer man kanske inte om man vill ha ett stormsäkert tält?

Bättre förslag?
Finns ju lite att välja på sas :).

//Agneta
 
Du har ju exped 2 venus ul på 2,4kg om du inte behöver ett vintertält.

Du hittar lätt 1,5-2 manna tält på 1,5-2 kg om du kollar runt.
 
Mitt Nallo 2 har stått i mycket styv vind och det väger under 3 kg.
Själv går jag utan hund men vet de som brukar det med sina fyrfotavänner.
 
Vad har du för preferenser. T ex utsikt från sovsäcken, Absidens användbarhet, hunden i absid eller innertältet?

T o m enmanstältet Terra Nova Laser Competiion (1 kg) funkar för mig och 25-kgs samojedhunden. Men inte bekvämt i dagsregn.

Skall hunden sova i absid kan ett tält typ Hillebergs klassiker Nallo vara vettigt. Bergans och Helsport m fl gör liknande med lägre prislapp.

Regn och vindtålighet har de flesta tält ( riktig storm 25 m/s i medelvind är riktigt tufft för alla tält) Uppsättningen valet av tältplats etc betyder mer än märket. Kolla i mappen bo och sova http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=21 för tips. Tältmarknaden är svåröverskådlig. Sökfunktioneb kanske hjälper dig t ex hund + tält

Thure
 
Senast ändrad:
Hunden ska få plats inne i tältet. Utsikt osv kan jag bortse ifrån om bara tältet tål regn o blåst.
Nallo 2 verkar bra. Ganska dyrt men kanske värt att satsa på ändå.
Terra Nova Laser Competiion ser också ok ut om jag väljer att prioritera vikten. Men undrar vad du menar med att inte är bekvämt i dagsregn?
 
Om inte har behov av stora absider kan HB Unna vara ett alternativ om du föredrar fristående tält före tunnel. Bergans Trollhetta 2 är ett prisvärt alternativ till HB Nallo2, dock lite lägre i sitthöjd beroende på hur lång du är.
 
Hunden ska få plats inne i tältet. Utsikt osv kan jag bortse ifrån om bara tältet tål regn o blåst.
Nallo 2 verkar bra. Ganska dyrt men kanske värt att satsa på ändå.
Terra Nova Laser Competiion ser också ok ut om jag väljer att prioritera vikten. Men undrar vad du menar med att inte är bekvämt i dagsregn?

För en något osmidig medelålders man som jag är det svårt undvika bli blöt från vätan på yttertälter näf jag passerar in och ut ur det tältet. Kan vara övningssak jag har inte använt tältet så mkt ännu.

Min hund sover i absiden då han vill kunna passera in och ut själv under yttertältduken bl a för att reglera värmen.

Thure
 
rymligt = vikt
Viktigt på stormsäkra tält yttertältet går ända ner till marken.
Helväv i innertältet.
Båda reses samtidigt.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
thomas.vastervik Tips på Facebookgrupp/er? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
jimmy.g Tips på platser med fina höstfärger Allmänt om friluftsliv 8
behedwin Tips på nätbutiker Allmänt om friluftsliv 9
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
Aekma Tips på billiga småflaskor, 5ml och uppåt Allmänt om friluftsliv 5
MattiasSerpent Tips på Område? Allmänt om friluftsliv 0
Jojosurf Tips på bra Damasker? Allmänt om friluftsliv 4
lynne99 Tips på äventyr för ungdomar! Allmänt om friluftsliv 3
KoreaStyle Tips på sevärdheter i Dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
Nipon Tips på små leder och andra sevärdheter i Norrboten? Allmänt om friluftsliv 15
arc Tips på site att testa utrustning Allmänt om friluftsliv 1
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
Johan Åberg Tips på friluftsaktivitet tack. Allmänt om friluftsliv 7
nlinden tips på mat. Allmänt om friluftsliv 10
utenörden Tips på 50-årspresent??!! Allmänt om friluftsliv 8
rednose Tips på vindskydd med eldstad??? Allmänt om friluftsliv 2
sarling Tips på vegetarisk mat på expeditionen Allmänt om friluftsliv 9
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Foss Friluftsroadtrip i norra sverige - tips på aktiviteter? Allmänt om friluftsliv 0
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
HenkeBernie Tips om fjällstuga Allmänt om friluftsliv 3
Tobbe C Tråd för tips av kartverktyg Allmänt om friluftsliv 34
på tunn is Tips för lyxigt lägerliv (kanot) Allmänt om friluftsliv 14
Yakherden Mera tips tack! Denna gång: Sølen Allmänt om friluftsliv 0
Olanor Tips kebnekaise runt 7-8 dagar Allmänt om friluftsliv 5
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
andersmossing Tips: friluftsskola Allmänt om friluftsliv 0
erik___ Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt Allmänt om friluftsliv 11
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
saraabeiramar Tips för en 3 dagars tur i december önskas Allmänt om friluftsliv 11
Harissuh Tips & råd Allmänt om friluftsliv 14
Jojosurf Tips ryggsäckar & sovsäckar? Allmänt om friluftsliv 20
MoaH Tips om tältvänlig sjö nära Uppsala? Allmänt om friluftsliv 4
7S TIPS: Strava Global Heatmap Allmänt om friluftsliv 1
patricsjölund Patric Sjölund önskar tips on fjällvandring I Europa Allmänt om friluftsliv 4
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.