Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen?

Kommer att befinna mig i Gällivare i juni och tänkte försöka få till en jättekort fjällvandring (två dagar, en övernattning i tält) så att min sambo får upptäcka den svenska fjällvärlden (och förhoppningsvis vilja återvända för en längre vandring).

Tillbringade en del tid i Abiskofjällen i min ungdom och tänker mig att det passar bra, dels för att vägen dit är trevlig att köra, dels för att man snabbt kommer upp på fjället där. Frågan är vad som är en lämplig tur?

Jag tänker mig en lagom ansträngande vandring och en övernattning på en vacker, ensam plats med sjö/vattenfall och magiska fjällvyer och gärna en "runda" så att man slipper gå exakt samma väg fram och tillbaka. Förslag? Är tex Guoblavaggi ned mot Gorsavaggi för ambitiöst på så kort tid? Hoppas någon kan hjälpa.
 

avslutad210712

Gäst
Är tex Guoblavaggi ned mot Gorsavaggi för ambitiöst på så kort tid? Hoppas någon kan hjälpa.

Vet inte riktigt hur du har tänkt dig. Guoblavaggi ligger liksom mitt ute i fjällen vilket innebär att du antingen måste vandra dit från Björkliden, Luoktatjåkka eller alternativt linbanan från Abisko upp på fjället. Det sista alternativet är möjligt att genomföra på två dagar om Ni har lätt packning, är hyfsat vältränade och beredda på långa dagar.

Tänk dock på att nergången från Guoblavaggi är brant på kartan och brant i verkligheten. Att gå ner där om gräset är blött kan lätt bli nervpåfrestande.

Dock är Kårsavagge mycket väl värt ett besök för en fjällovan. Och utsikten från Guoblavaggi innan man påbörjar nerfärden mot Kårsavagge är hänförande vacker.
 
Jo det var lite det som var tanken, att på så kort tid som möjligt komma ut "mitt ute i fjällen" (och jag har ett minne av att just den delen är otroligt vacker). Vi är hyfsat vältränade och kommer ju inte ha så mycket packning men samtidigt vill man ju njuta av omgivningarna och jag har inte riktigt någon känsla för hur långt det skulle bli.

Hade nog i första hand tänkt ställa bilen i Luoktatjåkka (ser närmast ut på kartan) men menar du att abisko+linbana är bättre?
 

avslutad210712

Gäst
Jo det var lite det som var tanken, att på så kort tid som möjligt komma ut "mitt ute i fjällen" (och jag har ett minne av att just den delen är otroligt vacker). Vi är hyfsat vältränade och kommer ju inte ha så mycket packning men samtidigt vill man ju njuta av omgivningarna och jag har inte riktigt någon känsla för hur långt det skulle bli.

Hade nog i första hand tänkt ställa bilen i Luoktatjåkka (ser närmast ut på kartan) men menar du att abisko+linbana är bättre?

Fördelen med Abisko + linbana är att Ni till att börja med tjänar ett antal höjdmeter. Sen börjar Ni och slutar i Abisko vilket gör det enkelt med bilen.

Gick exakt den vägen ifjol men vi tog någon extra dag på oss eftersom vi fiskade lite i Kårsavagge. Tyvärr hade vi dimma när vi gick från Kåppatjåkka vindskydd bort till Guoblavagge men ändå var det en trevlig bit och vi kommer att gå där igen med förhoppningsvis lite klarare väder. Tänkte gå upp på någon av topparna vid Låktatjåkkastugan för att titta eftersom det bara är 50-60 höjdmeter när man lika passerar men ingen ide i den dimman.
 

Bilagor

  • 20120810-160312-a700-0.jpg
    20120810-160312-a700-0.jpg
    64.2 KB · Visningar: 1,088

avslutad210712

Gäst
Känner man att man får lite för lite tid kan man gå ner via Latjnavaggi och komma ner vid Kårsavaggestugan. Dock är det ändå så att det inre av Kårsavagge helt klart är ännu vackrare än delen mellan stugan och Abisko.
 
Tack! Jo, det låter ju klokt att slippa lite uppförsbacke...hur långt skulle du uppskatta att det är från Abisko till de inre delarna av Kårsavagge?
 

avslutad210712

Gäst
Det är ungefär 13 km från Abisko till Kårsavaggestugan och därifrån fram tills det att man ser in i de inre delarna av Kårsavagge är det ungefär 2 km och sen ytterligare drygt 2 km dit man går upp till (eller ner från) Guoblavagge.
 
Låter ju inte helt omöjligt i så fall (beroende på väder och terräng förstås), bra med alternativet via Latjnavaggi också....är det någon skillnad i svårighetsgrad mellan de alternativen eller sparar man bara kilometer? Tusen tack för hjälpen!
 
Katterjokk Katterak

Kommer att befinna mig i Gällivare i juni och tänkte försöka få till en jättekort fjällvandring (två dagar, en övernattning i tält) så att min sambo får upptäcka den svenska fjällvärlden (och förhoppningsvis vilja återvända för en längre vandring).

Tillbringade en del tid i Abiskofjällen i min ungdom och tänker mig att det passar bra, dels för att vägen dit är trevlig att köra, dels för att man snabbt kommer upp på fjället där. Frågan är vad som är en lämplig tur?

Jag tänker mig en lagom ansträngande vandring och en övernattning på en vacker, ensam plats med sjö/vattenfall och magiska fjällvyer och gärna en "runda" så att man slipper gå exakt samma väg fram och tillbaka. Förslag? Är tex Guoblavaggi ned mot Gorsavaggi för ambitiöst på så kort tid? Hoppas någon kan hjälpa.

Ett tips. Avsluta i Katterak i Norge.
 

avslutad210712

Gäst
Låter ju inte helt omöjligt i så fall (beroende på väder och terräng förstås), bra med alternativet via Latjnavaggi också....är det någon skillnad i svårighetsgrad mellan de alternativen eller sparar man bara kilometer? Tusen tack för hjälpen!

Svårighetsmässigt är det rätt likartat men upplevelsemässigt är Guoblavaggi-altenativet inte ens i samma klass och då menar jag att Guoblavaggi vinner 11 gånger av 10 :)

Utsikten in mot Kåsvagges avslutning, över mot bergen på andra sidan och ner mot dalens gröna botten med dess vindlande jåkkslingor är svårslagen. Och då menar jag i jämförelse med hela fjällvärlden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.