Tips på klättring i norra europa (ej norden)

Hej!

Är det någon som har bra tips på klätterställen i norra europa, Tyskland, baltländerna, Tjeckien etc.?

Vi åker i slutet av Juli och undviker gärna södra Europa för värmen. Vi vill gärna ha blanding av trad och sport, men måste vi välja så är det trad och vi klättrar runt grad 5.

Tack

Mvh
Lotta
 
Tror ni skulle kunna gilla Höga Tatra. Kul klättring och vidunderlig utsikt. En av Europas högsta vertikaler med 900m. Det finns gott om förare. Www.freewalker.se kan arrangera resa vilket rekommenderas då de har kontakterna. Man får mer ut av bergen med guide.

Kan ni tänka er sandsten och att lämna alla tradsäkringar hemma och ersätta dem med repsnören och knutar som kilas fast i berget skulle jag rekommendera Elbsandstein(gebirge). Tjeckien och Slovakien kan bli extremt varmt.
 
Frankenjura ska ju va bra. MEn då är det väl sport. Arco vid Gardasjön likaså, där får ni fin bergsluft. Finns väl lite trad där med.
 
Kan ni tänka er sandsten och att lämna alla tradsäkringar hemma och ersätta dem med repsnören och knutar som kilas fast i berget skulle jag rekommendera Elbsandstein(gebirge). Tjeckien och Slovakien kan bli extremt varmt.

Har du varit där? Har du klättrat något? Jag tror det stället bara finns på film, och bara låtsas-film-klättrare klättrar där.
 
Om Norden är uteslutet så är det nog England/Wales som gäller om ni vill ha trad.
Snowdonia-området runt Llanberis finns hur mycket som helst. Både "slate" (skiffer? halt som f-n är det iaf) och mer vanliga bergarter som man är van vid härhemma, fast högre.
Gritstone finns också, men det är väl andra områden på öarna.

Belgien/Luxemburg har en bergskedja: http://www.belclimb.net/topt_list.asp

Annars röstar jag på Kullaberg ;)

Frankenjura ska ju va bra. MEn då är det väl sport. Arco vid Gardasjön likaså, där får ni fin bergsluft. Finns väl lite trad där med.
I Arco finns nog enstaka fler trad-linjer än i Frankenjura, men Italien klockar väl knappast in som "norra Europa"? ;)
 
Senast ändrad:
Mina fem ören om klättring i södra Tyskland...

Frankenjura må leda tankarna till ren hålklättring, som ju ibland kan vara knivig att tradsäkra och därför ofta är bultad. Men det finns en hel del trad också om man väljer rätt klippor, och några tradleder finns det på de flesta klippor. Blandad säkring är rätt vanligt.

Obere Donautal är ett vackert område där man får både bultat och trad-multipitch med aningen mer alpin karaktär. Härlig kalksten om än lite polerad på sina ställen. Min personliga favorit.

Elbsandstein finns nog ändå, om jag får lita på en av mina bästa vänner här. Ska vara mycket fint, men lite darrigt att toppa ur eftersom de stora pelare man klättrar på i regel slutar slopande utan säkringsmöjligheter. Om man tycker sånt är kul är det nog väldigt trevligt.

Ett annat klassiskt om än lite mindre område är Battert strax utanför Baden-Baden (där går man med fördel på "spa" efter klättringen). Många tätt samlade klippor och framförallt ensamstående torn av gnejs där det förvisso finns bultade leder, men där man ändå inte kommer långt utan tradrack om man är det minsta rädd om livet.

Sedan finns fin sandstensklättring i Pfalz mm.

Det beror ju lite på vilken typ av klippa man gillar, för kalk skulle jag gärna rekommendera Obere Donautal. För hårdare bergarter är nog England inte helt fel ändå.
 
Om Norden är uteslutet så är det nog England/Wales som gäller om ni vill ha trad.
Snowdonia-området runt Llanberis finns hur mycket som helst. Både "slate" (skiffer? halt som f-n är det iaf) och mer vanliga bergarter som man är van vid härhemma, fast högre.
Gritstone finns också, men det är väl andra områden på öarna.

Belgien/Luxemburg har en bergskedja: http://www.belclimb.net/topt_list.asp

Annars röstar jag på Kullaberg ;)


I Arco finns nog enstaka fler trad-linjer än i Frankenjura, men Italien klockar väl knappast in som "norra Europa"? ;)

Nä, men Kullaberg klockar inte som "inte i norden" heller. Även om de låter som tyskar därenere. ;)

Menade bara att klimatet kanske kan vara trevligt.
Men självklart ska de ju resa till Storbritannien, några vänner kom just hem från Stanage, och jag är inte lite grön av avund!
 
Har du varit där? Har du klättrat något? Jag tror det stället bara finns på film, och bara låtsas-film-klättrare klättrar där.

Är du seriös? Det finns på riktigt men det är svårt att hitta en bra instruktör/ vägvisare som kan Engelska. Underbar friktion och greppen på de lätta lederna är som att hålla i något som är tillverkat för att hållas i. Bultar finns men de är ofta med sjuka avstånd. Väl uppe finns ofta fästen för stand. Paradiset för klättrare. Det är absolut ingen lek men ofta finns en enkel väg upp. Tror inte det är av tradition tillåtet med topprep(?). Någon som vet? Skorstensklättring och grottor finns också samt en hel del bouldering.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Vittra Söker tips på klättring i Asien Klättring allmänt 1
annagundemark Behöver tips på klättring på Mallorca,alt Kanarieöarna Klättring allmänt 6
johnliungman Klättring på Grönland: tips och ressällskap sökes Klättring allmänt 1
Peppe83 Tips på bra klättring i Frankrike?! Klättring allmänt 3
divra Tips på klättring i södra Spanien Klättring allmänt 4
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
jomeon02 Tips på bultade multipitch i Norge. Klättring allmänt 20
SMR Tips på klippklättringskurser Klättring allmänt 9
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
johnliungman Tips på klättercamp i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
johnliungman Tips på långa tradturer i alperna? Klättring allmänt 6
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
utemänniska Tips på bra klippor i Sverige för engelsmän Klättring allmänt 5
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
michaelsson Tips på en varm vinter-klätterresa Klättring allmänt 0
Pialin Tips på klippklätterkurs Klättring allmänt 6
chribba tips på padda Klättring allmänt 0
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
Teliz Tips på bra klätterlitteratur Klättring allmänt 30
Mixi Tips på bra kilset? Klättring allmänt 8
Fettot Tips på jobb/boende i Chamonix Klättring allmänt 0
anod Tips på klätterryggsäckar Klättring allmänt 9
5.10 Vill ha bra tips på praktikplatser i svenska fjällen!! Klättring allmänt 0
warg Ge mig tips på kilset! Klättring allmänt 3
Tips på leder i Romsdalen.. Klättring allmänt 3
figur4 Tips på bra stand plats lösningar?? Klättring allmänt 13
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
gahne Råd och tips om Ailefroide Klättring allmänt 7
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
fridaelinor Klättring i Barcelona - tips önskas! Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.