Tips på klättring i fjällen för nybörjare

Hej!

Jag och två kompisar ska på äventyr i fjällen och är sugna på att prova på klättring. Jag har klättrat en gång innan i Sylarna när jag följde med en kompis som klättrar och det gav verkligen mersmak.

Men eftersom jag inte kan klättra själv (har klättrar en del på inomhusvägg) så behövs ju en guide av något slag. Finns det någon som har tips eller idéer på vad vi kan pröva på. Sylarna gillade jag mycket pga av kombinationen klättring/vandring men det är inget måste...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Östra leden på Keb? De har guidade turer, men det kanske inte kan kallas klättring? Har ej gått upp där själv, så jag vet egentligen inte... När du ändå är där kan du kanske hyra guide på Keb's fjällstattion för att klättra silhuettleden för en förmodligen billigare peng än vad embl vill ha.

Jag rekommenderar verkligen att ta hjälp av en guide och sticka iväg på en något tuffare tur. Silhuettleden ska vara väldigt fin, jag har själv inte tagit mig an den än dock. Jag har haft basstation i Tarfala och varit ut på sydtoppen och södra klippberget. Det sistnämnda är en väldigt fin mixad tur och med ett krux på runt grad 3 så det passar rätt många. http://www.arcticguides.com/ är ett väldigt bra alternativ om man vill ha etablerade och otroligt duktiga guider i det området.

Tack för svaren! Ska kolla upp Keb tipsen!

Embl: kanske något över vår budget men tack för erbjudandet.

Jag vet inte var i landet ni bor men för en majoritet av den svenska befolkningen så är det avsevärt närmare att åka till norska jotunheimen än kebnekaise, ett område som bjuder på avsevärt mer och bättre klättring. Guidade turer på klättertoppar och glaciärer erbjuds på flera håll i området, t.ex. från Turtagrø fjellhotell upp på stre skagastølstind, en supertur för den som är ny på fjällklättring!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips