Tips på klätterryggsäckar

Är det någon som har tips på någon bra klätterryggsäck? Jag har spanat lite på Mountain Equipment Daimond. Eller ska man ruinera sig på en klättermusen?
 
Klätterrygga..njae

Jag köpte Daimond-ryggan från addnature i höstas och har använt den på ett antal helgturer sedan dess. Har dock aldrig klättrat med den eftersom jag inte är klättrare och kan därför inte uttala mig om det är en bra säck för detta ändamål.
Kan däremot säga att om man söker en rygga större än en dagturssäck men mindre än långtursäcken är det ett bra/billigt val. Inte den mest genomtänkta kanske, t.ex. inga luftkanaler på ryggen, lite för mjuka och smala axelbälten, detta gäller även midjebältet.
Men som sagt, relativt billig säck med plats för både tält, sovsäck, mat och förstärkningsplagg för en kortare tur.

///jonas
 

Guest

Gäst
Klättermusen

Klättermusen är häftig. Tidigare gjorde jag 6, 6+ nu ligger jag på 7+, 8- och allt tack vare en ryggsäck..
(Kanske inte riktigt. Men Klättermusen är Klättermusen.)
Hade jag haft pengar skulle jag äga en Klättermusenryggsäck. Och kanske ett par handskar, "Greppet", också..

Ohoy!!
 
Jag vill också klättra 7+

Vad menar du? Har du en klättermusrygga eller inte? Och om man nu ska köpa en ryggsäckarnas Rolls Royce, vilken modell är bäst? Är det nödvändigt med extrapaketen för att den ska funka till klättring?
 
Mountain Equipment

Jag har själv en ME Dimond 50+ sedan ett år, och jag är mycket nöjd med den. Den är skön att bära nästan oavsett hur man lastar den. Dessutom känns kvaliteten på både konstruktion och material förtroendeingivande.

Jag håller inte med om att den har klena remmar och avbärarbälte, tvärt om tycker jag att just midgebältet är en av säckens stora fortjänster. Mycket bättre än på tex North Face och Lowe, endst Arcteryx var i samma klass. Klättermusen har jag inte testat.

mvh
johan
 
Vilken storlek?

Vad tänker du fylla den med? Kör du alpint och ska ha stegjärn och yxor med, ska du hänga på väggen i timmar, eller ska du bara slänga ner rep och prylar för en dag vid klippan?

Lite svårt att rekommendera något men jag har en 50 liters (tror jag) Lowe Alpine "alpine attack" som jag trivs med och en Lafuma "Eiger" 70 liter som också är bra, men för olika ändamål. Lafuman är väldigt ren, inga sidofickor eller så, Lowes säck har mer remmar, att fästa isyxor i, en ficka för stegjärn mm, men ingen av dem kanske passar för den klättring du ägnar dig åt. Jag gillar dock båda.
Det finns ju fina haulbags också men jag har ingen koll på dem.

/Tjo
H
 
Arc'teryx

Som alltid när det gäller ryggor kan Arc'teryx rekomenderas, Har själv en Bora 40 sedan 4 àr och den har varit med pà div turer (bla vid klättring) och den har varigt kanon.
Den enda nackdelen jag upplever är att den saknar höj/sänkbart lock.

Lycka till i ryggsäcksdjunglen //Henrik
 
Prisvärdhet

Efter att alla som vanligt har rekomenderat sin egen utrustning (inget fel i det) börjar man ju fundera på vilken ryggsäck som är mest prisvärd. Diamond kostar ju bara 1000 kr på addnature medan klättermusen kostar 2300 (minst) och Arcteryx kostar väl ännu mer? Kan man bedömma prisvärdhet överhuvudtaget?
 
Prisvärt?

Det där med prisvärdhet kan diskuteras hur länge som helst. Om ryggan inte får gå sönder (långt till civilisationen) skulle jag satsa på nå´n dyrare variant, läs Klättermusen, Arcteryx. Visst de kan gå sönder de också men det känns i vart fall bättre att ge sig ut med en så´n på ryggen för det är ju inte riktigt lika troligt. Om du ska ha en rygga till klättring runt där du bor skulle jag köpa nå´t billigare. Jag hade en 50 liters Mansonrygga (skitbillig) som bar mina klätterprylar många år men för det skulle jag aldrig plockat med mig den om jag skulle längre bort än ett par mil från Stockholm.

Vad jag menar är väl att jag tycker prisvärdhet är intimt förknippat med användningsområde. Och jag vet inte heller om jag skulle vilja ha en rygga som höll för evigt. Det är ju kul att köpa nytt också...

/Tjo
H
 
klättermusen

Ryggsäckar och övrig matriel från Klättermusen lirar i en helt annan division än övriga kombatanter ,Arcteryx borträknat.De håller nästan en outslitlig kvalitet på alla deras produkter. OK de kostar en hel del men om man jämför så ligger KM steget före =dyrare men så har vi livslängden....och funktionen helt outstanding, att det är ett företag som finns i Sverige gör inte det svårare att välja.
Bosse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
jomeon02 Tips på bultade multipitch i Norge. Klättring allmänt 20
SMR Tips på klippklättringskurser Klättring allmänt 9
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
johnliungman Tips på klättercamp i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
johnliungman Tips på långa tradturer i alperna? Klättring allmänt 6
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
utemänniska Tips på bra klippor i Sverige för engelsmän Klättring allmänt 5
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
michaelsson Tips på en varm vinter-klätterresa Klättring allmänt 0
Vittra Söker tips på klättring i Asien Klättring allmänt 1
Pialin Tips på klippklätterkurs Klättring allmänt 6
annagundemark Behöver tips på klättring på Mallorca,alt Kanarieöarna Klättring allmänt 6
chribba tips på padda Klättring allmänt 0
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
Teliz Tips på bra klätterlitteratur Klättring allmänt 30
johnliungman Klättring på Grönland: tips och ressällskap sökes Klättring allmänt 1
Mixi Tips på bra kilset? Klättring allmänt 8
Fettot Tips på jobb/boende i Chamonix Klättring allmänt 0
Peppe83 Tips på bra klättring i Frankrike?! Klättring allmänt 3
divra Tips på klättring i södra Spanien Klättring allmänt 4
5.10 Vill ha bra tips på praktikplatser i svenska fjällen!! Klättring allmänt 0
warg Ge mig tips på kilset! Klättring allmänt 3
Tips på leder i Romsdalen.. Klättring allmänt 3
figur4 Tips på bra stand plats lösningar?? Klättring allmänt 13
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
gahne Råd och tips om Ailefroide Klättring allmänt 7
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
fridaelinor Klättring i Barcelona - tips önskas! Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...