Tips på helgturer nära Örebro

Hej!

Jag är nyinflyttad i Örebro och skulle vilja komma ut i naturen så snart som möjligt :)
Är det någon som har tips på fina vandringsleder, utflyktsmål, svampställen mm? Gärna hyfsat i närheten (ca 5 mils radie) av Örebro stad.

MVH//Stefan

Titta in på min sida här på Utsidan. Längst ner till höger har jag länkat till flera olika beskrivningar på vandringar.
Undrar du mer så hör av dig.

HåkanF

förslag

Ta bussen antingen söderut eller norrut och vandra bergslagsleden till Ånnaboda. Jag och en kompis gick i helgen från Nora till Ånnaboda via bergslagsleden. Sen behöver man ju inte slaviskt följa bergslagsleden utan det finns många fina genvägar(omvägar) som man kan gå, t ex mot Skrikarboda och vindskyddet vid Stora Ryggsjön. Riktigt mysigt ställe.

Välkommen till Örebro förresten.:)

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Kindla Naturreservat

Hej!

Jag är nyinflyttad i Örebro och skulle vilja komma ut i naturen så snart som möjligt :)
Är det någon som har tips på fina vandringsleder, utflyktsmål, svampställen mm? Gärna hyfsat i närheten (ca 5 mils radie) av Örebro stad.

MVH//Stefan

Jag vet inte om Majjen har med det i sin lista men jag slår gärna ett slag för Kindla Naturreservat. Enklast är att köra till Järnboås, det är skyltat därifrån. Lugnt och fridfullt, finns möjligheter att övernatta i lite småstugor/vindskydd. Vattnet går att dricka. Min absoluta favorit i närområdet.

Skärmarboda är jättefint det med. Där går det att spendera åtskilliga lördagseftermiddagar. Det finns tre stignät. Riktigt spännande natur.

Järle å är också väldigt trevligt, där finns lite anordnade rastplatser med grillplats också.

Mvh
Peter P.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips