Tips på GPS program till windows mobile 6

Hej

Som rubriken lyder letar jag efter ett enkelt och simpelt gps program som fungerar med Windows Mobile 6, och hoppas att någon här kanske kan hjälpa mig!
Min utrustning, om man kan kalla den så, är en Samsung Omnia i900 16gb med windows mobile 6 installerat. Till denna en "gps-puck" från navicore som kommunicerar med mobilen via blåtand.
Kartmaterial får jag tag i ifrån skolan i formaten tiff, jpeg, Ai och/eller shp. Redan nu ser ni att det är ett eller flera av de formaten programmet bör stödja såklart.
De programvaror jag redan har testat är ArcPad ifrån ESRI. Det stödjer mitt kartmaterial men är fortfarande inte optimerat av nån anledning, utan beter sig väldigt segt under användning.
Jag har också använt GlobalMapper för att testa olika konverteringar mellan format och lägga ihop mina kartbilder för att få en enda enhetlig karta av flera mindre bilder.
Även sneglat lite på Fugawi och deras Pathaway, inte riktigt testat det ännu dock.

Sist men inte minst får programmet mer än gärna ha geotagging!
 
Ozi Explorer brukar väl vara en standardrekommendation, det har ju uppdaterats lite rätt nyligen oxâ.
Och sâ finns ju Pocket Kartex. Leta lite i forumet sâ finns det massor av info.

Förresten, har inte Omnian egen GPS?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ozi Explorer brukar väl vara en standardrekommendation, det har ju uppdaterats lite rätt nyligen oxâ.
Och sâ finns ju Pocket Kartex. Leta lite i forumet sâ finns det massor av info.

Förresten, har inte Omnian egen GPS?

Ozi Explorer har jag nu kikat lite på och det verkar lovande helt klart! Dock får jag felmeddelande "Out of memory" när jag laddar en stor karta i mobilen i programmet :(

Pocket Kartex var mitt förstahandsval då jag kunde få tag i kartutsnitt i .rik formatet. Nu har jag inte längre den möjligheten tyvärr, och kartex tar ju bara .rik-formatet så. Har inte heller hittat något program som konverterar de formaten jag kan få tag i till .rik-formatet.

Och jo, Omnian har en egen inbyggd GPS men för mina ändamål fungerar en extern mottagare bättre!
 

Ja, MakeRik fungerar inte heller speciellt bra, det var det första programmet som jag stötte på när jag skulle försöka få en konvertering till .rik . Av någon anledning blir kartorna bara vita, jag tror det är något palettproblem som MakeRik inte gillar i de befintliga filerna, även om de är omgjorda till 8-bitars färg eller vad det nu var MakeRik vill ha.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Absolut, och det enda jag kan komma fram till är att något med färgerna i de kartutsnitt jag kan få tag i som MakeRik inte alls tycker om. Väldigt synd...
 

avslLM

Avslutat
Absolut, och det enda jag kan komma fram till är att något med färgerna i de kartutsnitt jag kan få tag i som MakeRik inte alls tycker om. Väldigt synd...
Då är jag intresserad av att få testa ett par av de filer som inte fungerar för dig, så att jag får en möjlighet att se om programmet kan göras bättre.
 
Nu har det faktiskt löst sig på ett rätt bra sätt!

Efter att ha tjafsat en hel del mellan olika formatkonverteringar i GlobalMapper har jag nu fått ut fina kartbilder som fungerar snabb i min PDA med ArcPad som program :)
 

avslLM

Avslutat
Nu har det faktiskt löst sig på ett rätt bra sätt!

Efter att ha tjafsat en hel del mellan olika formatkonverteringar i GlobalMapper har jag nu fått ut fina kartbilder som fungerar snabb i min PDA med ArcPad som program :)
Bra att det löste sig. Men jag är fortfarande intresserad av att få exempelfiler som krånglar.
 
Absolut ska du få det, skall leta på dom filer jag hade mest problem med och drar iväg ett mail till dig sen så kan vi lösa det den vägen.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.