Tips på GPS program till windows mobile 6

Hej

Som rubriken lyder letar jag efter ett enkelt och simpelt gps program som fungerar med Windows Mobile 6, och hoppas att någon här kanske kan hjälpa mig!
Min utrustning, om man kan kalla den så, är en Samsung Omnia i900 16gb med windows mobile 6 installerat. Till denna en "gps-puck" från navicore som kommunicerar med mobilen via blåtand.
Kartmaterial får jag tag i ifrån skolan i formaten tiff, jpeg, Ai och/eller shp. Redan nu ser ni att det är ett eller flera av de formaten programmet bör stödja såklart.
De programvaror jag redan har testat är ArcPad ifrån ESRI. Det stödjer mitt kartmaterial men är fortfarande inte optimerat av nån anledning, utan beter sig väldigt segt under användning.
Jag har också använt GlobalMapper för att testa olika konverteringar mellan format och lägga ihop mina kartbilder för att få en enda enhetlig karta av flera mindre bilder.
Även sneglat lite på Fugawi och deras Pathaway, inte riktigt testat det ännu dock.

Sist men inte minst får programmet mer än gärna ha geotagging!

Ozi Explorer brukar väl vara en standardrekommendation, det har ju uppdaterats lite rätt nyligen oxâ.
Och sâ finns ju Pocket Kartex. Leta lite i forumet sâ finns det massor av info.

Förresten, har inte Omnian egen GPS?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ozi Explorer brukar väl vara en standardrekommendation, det har ju uppdaterats lite rätt nyligen oxâ.
Och sâ finns ju Pocket Kartex. Leta lite i forumet sâ finns det massor av info.

Förresten, har inte Omnian egen GPS?

Ozi Explorer har jag nu kikat lite på och det verkar lovande helt klart! Dock får jag felmeddelande "Out of memory" när jag laddar en stor karta i mobilen i programmet :(

Pocket Kartex var mitt förstahandsval då jag kunde få tag i kartutsnitt i .rik formatet. Nu har jag inte längre den möjligheten tyvärr, och kartex tar ju bara .rik-formatet så. Har inte heller hittat något program som konverterar de formaten jag kan få tag i till .rik-formatet.

Och jo, Omnian har en egen inbyggd GPS men för mina ändamål fungerar en extern mottagare bättre!

Ja, MakeRik fungerar inte heller speciellt bra, det var det första programmet som jag stötte på när jag skulle försöka få en konvertering till .rik . Av någon anledning blir kartorna bara vita, jag tror det är något palettproblem som MakeRik inte gillar i de befintliga filerna, även om de är omgjorda till 8-bitars färg eller vad det nu var MakeRik vill ha.

Absolut, och det enda jag kan komma fram till är att något med färgerna i de kartutsnitt jag kan få tag i som MakeRik inte alls tycker om. Väldigt synd...

Absolut, och det enda jag kan komma fram till är att något med färgerna i de kartutsnitt jag kan få tag i som MakeRik inte alls tycker om. Väldigt synd...
Då är jag intresserad av att få testa ett par av de filer som inte fungerar för dig, så att jag får en möjlighet att se om programmet kan göras bättre.

Nu har det faktiskt löst sig på ett rätt bra sätt!

Efter att ha tjafsat en hel del mellan olika formatkonverteringar i GlobalMapper har jag nu fått ut fina kartbilder som fungerar snabb i min PDA med ArcPad som program :)

Nu har det faktiskt löst sig på ett rätt bra sätt!

Efter att ha tjafsat en hel del mellan olika formatkonverteringar i GlobalMapper har jag nu fått ut fina kartbilder som fungerar snabb i min PDA med ArcPad som program :)
Bra att det löste sig. Men jag är fortfarande intresserad av att få exempelfiler som krånglar.

Absolut ska du få det, skall leta på dom filer jag hade mest problem med och drar iväg ett mail till dig sen så kan vi lösa det den vägen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips