Tips på fjordvandring i Norge, någon?

Hej!
Jag och en vän planerar att vandra i 7 dagar i Norge. Vi skulle vilja se fjordlandskapet. Någon som har några tips på fina rutter som går att beta av på 7 dagar? Vilka regler gäller för tältning?

Vore tacksam för all hjälp och tips.

Mvh
Fung

Det är allemansretten son gäller vid tältning i Norge (jag begriper bara inte vem det är som sprider information om att andra länder inte skulle ha allemansrätt????):

http://allemannsretten.no/2013/08/01/teltreglene-faq/

Eftersom de flesta fjordar är djupa, så är det ofta brant terräng runt fjordarna, men leta rea på lämpligt område på ut.no så finns det förslag på turer där

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Förra året hade jag och sambo en väldigt lyckad tur till fjordnorge. Vi åkte tåg till Åndalsnes (bara tågfärden dit i sig var fullständigt fenomenal), tog en tur upp på fjället (Romsdalseggen) och tältade där uppe. När vi var klara med Åndalsnes tog vi buss via trollstigen till Geirangerfjorden som det mest spektakulära jag har sett. Orten i sig hade hög turistfaktor men som tur var tog det inte lång tid att komma upp på fjället där vi tältade. Jag använde norgeskart.no för att kolla upp lämpliga färdvägar. God tur!

Jotunheimen Alla dagar i veckan! Sommar som vinter.

Jag kom därifrån igår och vill bara tillbaka!

Vill du hitta utförliga kartor och se var lederna går tittar du på www.ut.no

http://www.ut.no

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    39.9 KB · Visningar: 593

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips