Tips på fjälltur Abisko, padjelanta eller Sarek

Jag och min sambo skall gå en ca 5 dagars ganska lätt tur i någon av ovan områden i mitten av Augusti. Jag har gått 6-7 gånger förut senast för ca 5 år sedan, för min sambo är det först gången. Det är svårt att hitta bra kortare turer så tips är välkomna!

Har kikat lite på Abisko och västerut, men känner ej till det området så bra.

Vore bra om det ej är så trafikerat.

Vi är båda ganska vältränade.

Tack!
Mikael

Sarek på 5 dagar

är svårt.

Börja vid Tjåmotis, gå till båtplatsen och åk in till Nammatj i Rapadeltat. 1/2 dag
Gå genom Rapadalen. 2-3 dagar
Och sen "runt hörnet" in i nästa dal, Pastavagge ner till båtplatsen. 1-2 dagar
Ta båten till antingen Sitojaurestugorna och gå till Saltoloukta (20 km Kungsled) eller ta båten till andra sidan (Svine?) och gå till Aktse (9 km Kungsled), sen båt ut samma väg som ni kom, mot Tjåmotis. 1 dag

Tips på båtåkningen finns här:
http://www.stfturist.se kolla upp en länk där som heter "Turisttrafik i fjällen"

/Håkan

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Abisko och söderut

Hej!
Kommer precis från fjället... Vandrade från Årsojåkk, ngn mil från Nikka, norrut på Leavas - vek av ner i Vistasvagge - fortsatte upp till Alesjaure - följde sjön norrut - fortsatte genom Lapporten - ner i Abisko. En fantastisk tur med stor variation, lite vandrare och en hel del vilt på NÄRA håll!

Ett alternativ kan vara Abisko - Lapporten (södra änden har underbara tältplatser) och fortsätt Söderut på Leavasleden (där lär ni absolut få vara för er själv).

God tur
/Kristoffer

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips