Tips på fjäll för nybörjare?

Hej, är ny medlem här och har tänkt att åka och fjällvandra första gången nu i sommar om allt går som det ska.
Jag är mycket ute i skogen med min hund, är hyfsat van vandrare, som går både på leder/stigar och i "vildmarken" efter karta och kompass (inget avancerat).
Nu i sommar har jag och min sambo alltså tänkt vandra nånstans, i juni blir det antagligen då jag är ledig, och jag vill gärna ha tips på "bra" ställen att vandra på som nybörjare.
Det ska vara snöfritt (så antagligen inte så långt norr), finnas boende man kan göra dagsturer ifrån och som tillåter hund. Vi har tänkt att gå dagsturer på 1-1,5 mil per dag.

Alla tips mottages tacksamt!

Ni ska alltså bo stilla och sen göra dagsturer. Storulvåns fjällstation kanske? vet dock inte exakt när den öppnar.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Storulvån är ett bra alternativ för dagsturer, annars är väl Jämtlandstriangeln ett bra nybörjar tips. Tre dags etapper på 12, 19 och 16 km. Med boande på fjällstationerna Storulvån, Blåhammaren, Sylarna och tillbaka till Storulvån.

Men för att svara bättre vore det bra och veta lite mer exakt vad ni vill få ut och hur tidigt i juni. Tror alla stationer öppnar precis innan midsommar och stugorna någon eller några veckor senare.

/Kalle

Tror att Jämtlandstriangeln är vad ni söker.
Eftersom ni har hund bör ni boka rum, tror inte att dom har så många hundrum.
Info om öppettider och sånt http://www.stfturist.se

Nästa år kanske Kungsleden Abisko - Kebne - Nikkaluokta.

/Ulf

Lofsdalen

Tack för tipsen! Men p.g.a. att vi ska iväg tidigt, förmodligen vecka 23, så blir det med kort varsel och dagsturer från stugan vi ska hyra.
I Lofsdalen är all snö redan borta och det ska vara torrt i marken enligt turistbyrån, så det är nog det hetaste kortet just nu.
Vi har inte fått så mycket info om lederna än, vi ska få en broschyr skickad till oss. Förvånansvärt dålig info på deras hemsida!

Någon som varit där och vandrat? Bra/dåligt?

Billigt boende finns iallafall under perioden vi ska dit.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips