Tips på fina toppturer utan glaciär

Hej,

Är sugen på att göra fler toppturer i år men skulle behöva lite tips på utmanade toppar att ge sig an i Sverige och Norge i första hand. Helst nått man kan göra på en helg.

Undviker helst ren klättring och glaciärer, hade tänkt gått alpinkurs i sommar för att lära mig glaciärräddning och rephantering.

Vill ha ut lite mer än "bara knalla upp" men inte så avancerat som ovan.
Har stegjärn och isyxa. Scrambling tror jag det kallas jag letar efter

Vad tror ni det finns för lämpliga projekt? :)

Mvh

Hej,

Är sugen på att göra fler toppturer i år men skulle behöva lite tips på utmanade toppar att ge sig an i Sverige och Norge i första hand. Helst nått man kan göra på en helg.

Undviker helst ren klättring och glaciärer, hade tänkt gått alpinkurs i sommar för att lära mig glaciärräddning och rephantering.

Vill ha ut lite mer än "bara knalla upp" men inte så avancerat som ovan.
Har stegjärn och isyxa. Scrambling tror jag det kallas jag letar efter

Vad tror ni det finns för lämpliga projekt? :)

Mvh

Kommer spontant att tänka på Svarta Spetsen i Sarek. Följ ryggen på Tjågnåris på vägen upp, välj snöfälten mellan Tjågnåris och Mahtutjåkka påväg ner.

/ F

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Rondane i Norge, både Storronden (2138möh) och Rondeslottet (2178möh) är lättbestigna och utan passage av glaciär eller snöfält. Strålande utsikt i fint väder:)

Kommer spontant att tänka på Svarta Spetsen i Sarek. Följ ryggen på Tjågnåris på vägen upp, välj snöfälten mellan Tjågnåris och Mahtutjåkka påväg ner.

/ F

Jag tänkte också på Svarta spetsen, men den är nog svår att ta på en helg. Det är ju en bit att gå fram till berget.

Ahkka borde vara görbart på en helg om man har tur med vädret. Där finns också ett spännande hak att ta sig över.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips