Akka-topptur-tips

Jag och en arbetskamrat hade i början av juli besöka Padjelanta och ta oss söder ut till Stalo, och på vägen göra några toppturer, och den första kan nog bli Akka om det inte är för farligt. Det är nog det vi oroar oss mest över. Att det är jobbigt att göra 1500 höjdmeter kunde vi räkna ut, men vi har ingen glaciär erfarenhet, och är inte vana klättrare. Är dock sugen på stortoppen, vad tror ni? Startar nog i Akkastugorna och gör toppen på en dag, tur o retur. Berätta om era toppturer, tips, varningar mottages. Henrik och Ronny

Ganska lätt från sydost

Hejsan!

Jag och två kompisar gick upp på Akka för ett par år sedan ifrån Sarekhållet, typ bakifrån om man ser massivet ifrån Ritsem. Fördelen med att gå från detta håll är framför allt att man har både färre km'ar och färre höjdmetrar att avverka och ska man ändå vidare in mot Padjelanta så har man ju så att säga vägarna förbi.

Från detta håll tyckte jag att det var en ganska normal "Sarektopp", dvs stora stenfält att passera och en hyfsat luftig kam som avslutning. Men inga svårare passager som man behöver känna sig tveksam inför om man har lite vana att gå till topps.

/ Stefan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips