Tips på expeditionskajk

Hej alla kunniga
Söker tips om bra expeditionskajaker. Definitionen på en sån tillskilnad från en långfärdskajka är kanske lite svår att dra...

Men om det är när någon som har lite tips på olika modeller så kom gärna med dem

/Joakim

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
VKV Seagull

33 av 94 godkända HBB paddlingar har gjorts med en VKV, varav flertalet med VKV Seagull.

För expeditioner har jag svårt att tänka mig en lämpligare kajak eftersom den rymmer mycket last, är pålitlig i hårt väder och har ett bra räddningssystem.

Prijon

Prijon kodiak är enligt renata chlumska det enda hon inte kan vara utan på sin expedition runt usa

bill; sa:
Definitionen på en sån tillskilnad från en långfärdskajka är kanske lite svår att dra...
/Joakim
Ja men vad är du ute efter?
Som jag ser det så är en expedition en lågfärd där det är svårt att avbryta/få hjälp om det blir problem så skillnaden borde vara att undvika saker som är svåra att laga själv.
En bra långfärdskajak bör väl ha tillräcklig packvolym,fungera bra fullastad, och ha bra sjöegenskaper för de förhållanden som avses. Allt annat blir personliga preferenser om materialval, roder/skädda, manöveregenskaper mm.
Alla de som nämnts fyller ju kraven men det är ju ganska stor inbördes skillnad på dom...

Re: VKV Seagull

PS-VKF; sa:
33 av 94 godkända HBB paddlingar har gjorts med en VKV, varav flertalet med VKV Seagull.

För expeditioner har jag svårt att tänka mig en lämpligare kajak eftersom den rymmer mycket last, är pålitlig i hårt väder och har ett bra räddningssystem.

Om man får vara lite näsvis. Att 60% använder en svensk kajak i en svensk "tävling" är väl inte konstigt. Men betyder det samtidigt att det är den bästa expiditionskajaken? Det kanske det är men det är knappast ett vetenskapligt sätt att bevisa det.

För övrigt tycker jag att ordet expedition används i fel samanhang. En expidition för mig är en resa dit få eller inga har tagits sig tidigare, med ett mål att upptäcka något.

Re: Re: VKV Seagull

sweden_faltboot; sa:
Om man får vara lite näsvis. Att 60% använder en svensk kajak i en svensk "tävling" är väl inte konstigt. Men betyder det samtidigt att det är den bästa expiditionskajaken? Det kanske det är men det är knappast ett vetenskapligt sätt att bevisa det.

För övrigt tycker jag att ordet expedition används i fel samanhang. En expidition för mig är en resa dit få eller inga har tagits sig tidigare, med ett mål att upptäcka något.

Hmm, tror att få ser HBB som en tävling utan mer som en utmaning.

Ordet expeditionskajak kommer väl från engelskan, Expedition kayak? Deras definition på expedition sträcker sig från halvdagsturer och uppåt. Hur skiljer sig en expeditionskajak från en långfärdskajak?

Sea Wind

Krugers Sea wind har onekligen padlats långt. Krugers "paddelturer" varade ofta flera år.

För den som är intresserad av ämnet är Krugers koncept intressant betydligt mer sköldpadda än hare. Komfort och stabilitet är också egenskaper Kruger prioriterade

http://www.krugercanoes.com/

Hans Friedel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips