Tips på endagstur?

Har någon tips på en skön endagstur i det fagra Östergötland?
Omberg har jag koll på. Söker nu fler tips på endagsturer i Östergötland. Allt av intresse.Kan tänka mig att gå upp til dryga 25 kilometer på en endagstur.

Ser helst att turen startar och slutar på samma ställe och att jag kan parkera bilen där.

/K
 
Det finns et grottsystem som heter trollegater som ligger mellan Rimforsa och Ulrika i sydöstra Östergötland. Vet inte om det finns några vandringsleder i närheten men grottorna är väl värda ett besök.
 
Det finns et grottsystem som heter trollegater som ligger mellan Rimforsa och Ulrika i sydöstra Östergötland. Vet inte om det finns några vandringsleder i närheten men grottorna är väl värda ett besök.

Det finns en skyltad vandringsled/stig dit från Hallstad ängar (som också är ett fint utflyktsmål). Eventuellt är det Östgötaleden helt enkelt. Jag har inte den kartan i närheten just nu, men du kan själv kolla på deras hemsida. Det borde vara möjligt att få till en rundslinga däromkring, vad jag minns från kartan.

Själv tar jag gärna tältet i ryggan och går rakt ut i Tinnerö eklandskap, från hemmet i Linköping. Där är det fint. Sen går jag en annan stig hem, så det blir lite omväxling. Enda nackdelen är att man inte får tälta var man vill (naturreservatsregler). Kolla upp i förväg.
 
Trollegater ligger vid Östgötaleden. Jag gick från Bjärka-Säby till Ulrika i september
2006 (högsommarvärme!) med etappmål på Hallstad ängar (under fullmåne!) och Svensbo
(källa enbit norr om torpet, vid sidan om vägen). Svensbo har jag senare besökt även på dagsutflykter per cykel från Linköping (via Haraldsbo).

Min vanligaste utflykt till fots är utåt Tinnerö; det är så öppet och stort att man kan variera sig. Man kan t ex ta med sig Rosenkällasjön på köpet.

En tänkbar dagsuflykt kunde kanske utgå från Bjäsäter norrut via Tokorp (missa inte Tokgölen!) och östligare väg tillbaka. Vägar, förvisso, men föga trafikerade.

Måste dock erkänna att cykleutflykter ger mig mer. Det finns många fina platser i Linköpingstrakten, men kanske inte lika många turer.
 
Tack för tipsen!

Tokgölen - ska jag kolla upp någon gång. Har hittills bara gått i och kring Bjänleden i det området.
Trollegater - var det många år sedan jag besökte.
Tinnerö - knallar jag omkring i titt som tätt.

/K
 
Bland mina cykelturer har jag en favorit som jag kallar Sju Sjöar. Linköping-Berg-Stjärnorp-Bjäsäter-Tokorp, vidare förbi Axsjön och Grytgölen och vägen Hällestad-Ljungsbro (tror jag det är) förbi golfbanan tillbaka till Berg och hem igen.
 
Ojojoj....finns hur mkt som helst, i alla fall om man inte är knuten till leder. Bara parkera bilen, ta fram kartan och kompassen och knalla.

Ydre kommun i södra delarna av länet är underbart vackert, väldigt lite folk och hus, mkt vatten och kuperat. Lite Norrlandskänsla. Områdena runt Stångåns upprinna är fina. Vill man ha lite kulturellt inslag kan man vandra förbi Smedstorp som är en 1700 tals gård som brukas fortfarande på gammalt vis. Den finaste tiden där har just varit, när alla träd blommar.

Blåvika landet söder om Boxholm ut mot sjön Sommen är ett stort område med mkt mark "fri " från bebyggelse.

Kolmårdenskogarna och skogarna mellan Norrköping och Katrineholm har också väldigt fina skogsområden med chans att se både kronvilt, vildsvin och annat.

Söder om Linköping mot Brokind, Åtvidaberg, Grebo, Bjärka Säby, Sturefors och de hållen har du ett mer brutet landskap med inslag av åkrar och mer folk men med goda chanser att se bla dovvilt. Samtidigt är det mkt mer inslag av löskog, både ädellöv och vanligt löv.

Det var bara några tankar.....

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.