Tips på bra vandringskängor

Jag har helt totalt slitit ut mina gamla vandringskängor och är på jakt efter ett par nya.

De jag hade tidigare är ett par av intersports egna märken (Mckinley, eller något sånt). De har fungerat ganska bra, men håller inte längre ute någon som helst väta.

Jag har kollat runt och vet inte vilka som är bra och är något att satsa på, men har satt maxpris på 3000kr.

Tacksam för alla svar jag kan få!

Gå in i vilken friluftsbutik som helst. Prova och prata. Med de pengarna är alla skor bra. Frågan är vilka du tycker är skönast. Själv är jag förtjust i Hanwags lättare modeller.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
MIn sambo har Garmont Syncro GTX (eller vad de nu exakt heter). De verkar bra, hon gillar dem. Man kan få dem rätt billigt. De är inte så farligt tunga heller. Jag tycker att vikten är en väldigt viktig(!) faktor. Mina Meindl Island pro väger nånstans runt 1 kilo per sko! Nästa gång köper jag så lätta jag hittar.

Fick nya inläggssulor till mina skor vilket gjorde att mina Lundhags kängor blev för korta. tårna rätades ut.
Provade Meindel kängor, för smala för mina fötter. Möjligen kunde jag ha ett par för 2700:-.
Hittade ett par Granige helläder för 1495:- som passade perfekt. Har gått Fjällräven classic utan minsta problem med dem.

I min värld finns det bara Lundhags kängor.
Mitt första par höll i 15 år. Är nu inne på mitt andra (c:a 12 år nu, i nyskick)

/Peter

Om du bor i Örebro så åk ut till Stadium Outlet på Aspholmen . De säljer hyfsade Everest till halva priset dvs 700 kr.

Jag har helt totalt slitit ut mina gamla vandringskängor och är på jakt efter ett par nya.

De jag hade tidigare är ett par av intersports egna märken (Mckinley, eller något sånt). De har fungerat ganska bra, men håller inte längre ute någon som helst väta.

Jag har kollat runt och vet inte vilka som är bra och är något att satsa på, men har satt maxpris på 3000kr.

Tacksam för alla svar jag kan få!

Det är inte så farligt att bli blöt om fötterna som många tycks tro. Jag t o m tvättar mina efter varje etapp.

Själv har jag de 47 senaste vandringsdagarna, 4 i fjol och 43 iår, i sju länder, använt mina
fotknölshöga Meindl, 1.1 kg paret. De är tilräckligt stabila för mig som har fotleder av gummi och
extremt dålig balans.

De har varit med om rätt mycket, inklusive regniga dagar i Skottland och Norge. Jag köpte dem i Schweiz, och har glömt det exakta priset, kan det ha varit 150 Franken.
Jag har dem naturligtvis på även på lägret och under resorna (iår fyra stycken). Efter turen i Norge började jag ifrågasätta om jag verkligen ska ha dessa klumpiga läderkängor på fjällvandring; funderar på tygsko av kraftigare variant, eller kanske rentav låga vandringsskor som Icebug eller Keen.

Var själv i behov av ett par nya kängor i våras och efter mycket provande och testande fastnade jag för Meindel Island PRO. Sitter som en socka på foten och har inte hafte ett skavsår under hela sommaren :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips