Tips på bra lås för långfärdscykling

Jag lämnar tom cykelväska olåst

Den som stjäl cykelväska dagtid kan nog mycket väl ha en kniv/sax med sig, då hjälper inte låset på bilden. buntband kan vara alternativ som är lite pilligare att kapa.
 
Jag brukar också känna ett visst obehag då jag, på samma sätt, lämnar väskorna på cykeln för att handla. Försöker i det längsta att låta bli men man blir ju tvungen allt som oftast. Jag har också funderat på låsmöjlighet men det är svårt att hitta på något som fungerar. Det som visas på bilden kan ju lätt forceras med en kniv. Man önskar att väskorna hade något integrerat som kräver lite mer arbete.


MVH
 
Har också funderat på det här, det är sådär lagom kul att packa av 20+kg packning och bära med in i affären i massa olika väskor/cykelkorgar osv... Speciellt när kassörsen vill titta i ens väska, tar sin tid. (Har en cykelkorg fram och två bak, (har inte uppdaterat till väskor än men sugen på vaude/ortileb) och ofta liggunderlag och annat ovanpå pakethållare/korgar där bak)

Jag har haft funderingar på sådana där nät av tunn vajer och även att göra något med vanliga cykel-bromsvajrar... De går ju knipsa lätt men stoppar iaf händer och skärverktyg.

Har även funderat om det är värt ta med stora ryggsäcken för de tillfällen man lämnar cykeln. Kan för min del vara annat än in i affär tex små vandringsturer, men inte så kul bära runt på allt då heller. Hum. Synd att folk ska behöva hamna i situationer där de ser stöld som ett alternativ.

EDIT har inte vaude/ortileb (minns inte vilken av dom det var) av nyare modeller en liten ögla av stålvajer där uppe vid handtaget och fastkopplingen?
 
Ska man ha ett bra skydd till rimlig vikt så är det bygellås som gäller. Givetvis använder man det till att låsa kring något fast föremål.
Jag använder själv ett Granit X-Plus 540 för att låsa cykeln + ett vajerlås för att låsa bakhjul, sadel och packväskor.
X-Pluset är superbra på alla sätt, utom just att det väger ca 1,5kg. Överväger av den anledningen att skaffa något lättare. Ser att ABUS har ett nytt bygellås i skyddsklass 12 som i 23 cm version bara väger 900 gram - Granit Plus 640: http://www.abus.com/eng/Mobile-Security/Bike-Safety-and-Security/Locks/U-locks/GRANIT-Plus-640
 
Senast ändrad:
Jag vet inte hur ni gör - men ett lås för mig är bara för att hindra någon från att impulsmässigt rulla i väg med cykeln när jag är inne och handlar etc, oftast ställer jag ändå cykeln inne i entrén så jag ser den. Jag har aldrig cyklat med annat lås än ett billigt kabellås för 59:- Det duger just för att hindra ngn att rulla iväg med den. Nackdelen är just de tillfällen då en någon bär omkring på en avbitartång och sen ser min cykel och impulsmässigt knipsar av låset och rullar iväg - under de sekunderna jag är inne på cafeét och beställer kaffe. Hittills har inte det hänt på fem års effektivt trampande.

Sen har jag naturligtvis med mig cykeln in i hotellrummen och jag binder fast den i tältduken när jag campar så att jag vaknar om någon försöker stjäla den - och jag lämnar den såklart inte ute eller i cykelrummen här i Sverige (den står lutat mot mitt köksbord just i denna stund).

Så: Det viktigaste du kan göra är att hindra en tjuv från chansen att tänka "ah, en olåst cykel, jag tar den" och då räcker ett billigt lås väldigt långt. Sen finns det då kanske yrkesligor som springer omkring på stan med avbitartång och målinriktat letar efter värdefulla cyklar. Men de verkar inte vara så vanliga - eftersom när går de över den osynliga gränsen brukar de rikta sig mot mer värdefulla saker än cyklar.

Men planerar du att lämna cykeln ute över natten eller långa perioder på dagtid - skaffa ett bra lås.

+1.

Cykeln är antingen under uppsikt eller på hotellrum. Låst med minilås är den vid kortkorta affärs/restaurangbesök, på gaturestaurang sitter jag så jag ser cykeln och tror att med den taktiken så är risken liten för stöld.

Mitt respektingivande lås:
20150507_152610.jpg
 
Lite kul läsning om hur de SSF genomför sina egna tester, artikeln är publicerad 10 April 2013...

http://www.svt.se/plus/kylspray-utslagsgivande-nar-plus-testar-cykellas


Kunde även konstatera att jag har Asaklitt Shackle Lock.....

Det är inte bara hur svårt det är att bryta upp som spelar roll. En majoritet av recentionerna på clasohlsons egen sida säger att låset rostar ihop och blir omöjligt att öppna ganska fort om man lämnar det utomhus:

http://www.clasohlson.com/se/Asaklitt-Shackle-Lock/31-2166

Jag har ett bygellås från abus som är från 98 och har använts till vardagspendling sedan dess, även vintertid. Det fungerar fortfarande bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
hoogey Tips på vintercykel mitt i sommaren! Långcykling 8
lghaly Tips på bra cykelhållare för dragkrok mottages! Långcykling 5
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Johnboy Tips på alppass Långcykling 3
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
perra_pop Tips på skor med nersjunket fotvalv !? Långcykling 1
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5
stellan Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår Långcykling 5
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.