Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
"För kortare transporter hemmavid kan det väl va ok med en dragkrokshållare. Den är ju smidig att ha i bagaget och enkel att snabbt hänga på. Men ska du köra längre eller på ojämna vägar så anser jag att det bara är en takräckeshållare som gäller."
"En stor nackdel med cykeln bakpå bilen är all smuts som drar upp bakom bilen vid dåligt väglag, jag rekomenderar inga längre resor i regn & rusk, eller ännu värre på salta vintervägar. Då är det takmontage som gäller. "
"Inte rail och takräcke? Jag kanske missförstår din fråga men använder du takräcke så ska du rails (IMHO). Har själv ett Thule med tre Thule 510 Tour på taket. Cyklarna kan ställas upp utan att hjulen tas bort och konstruktionen är mycket stabil. Inga leriga hjul i bilen eller uppsatta på separat ställning på taket. Har tidigare haft en tidigare uppsättning när jag var i Mexico och även den fungerade perfekt trots dåliga vägar."
Jag köpte hållare till takräcket för ett par år sen (och det var kanonbra), men på vår nya bil får jag knappt upp cyklarna eftersom det är en ganska hög bil (Opel Zafira). Så det kan finnas anledningar till att man vill ha dem på dragkroken.
Jag köpte hållare till takräcket för ett par år sen (och det var kanonbra), men på vår nya bil får jag knappt upp cyklarna eftersom det är en ganska hög bil (Opel Zafira). Så det kan finnas anledningar till att man vill ha dem på dragkroken.
Har man smutsiga cyklar kanske man inte vill sandblästra biltaket med grus som ramlar från cyklarna, då är en plats på kroken bättre även om cykeln blir smutsig av stänk från bilen.
Har man landstigit med kajak på sandstrand bör man torka noga innan taklastning.
har jag och den fungerar kanon till två cyklar men rekommenderas inte till tre. (Tyvärr ej heller till tandem :-() Repor på taket är inte så roligt....
När vi paddlade i början av oktober hade vi extremt fint väder. Efteråt kom stormen Amy. Höstpaddlingen är en återkommande händelse som vi sysslat ...
3 kommentarer
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ...
4 kommentarer
Gränslandet är en av de största vildmarkerna i södra Skandinavien. Det ligger i hjärtat av vår stora halvö, så långt borta från havskusterna man kan ...
3 kommentarer
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ...
1 kommentar
I fredags hade vi varit gifta i 10 år. Det ville vi fira. Vi gifte oss i ett naturreservat utanför Uppsala, så ett firande i naturen skulle passa. Vi ...
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ...
6 kommentarer
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ...
1 kommentar