Tips på billig tältkåta

Hej

Jo då har man två barn och de gamla tälten har blivit för små. Är väldigt lockad av att skaffa tältkåta och få mer utrymme samt kunna invänta sömnen framför en sprakande eld. Har både sökt här på forumet och runtom på nätbutiker och hittar ingen helhetslösning till rimliga pengar. Det blir inga avancerade turer utan enstaka nätter på sommaren.

Tacksam för tips både på tältkåta och inköpsställe.

Du kan prova på XXL, en butik visserligen som gått ned sig generellt i kvalitet och utbud de senast två åren. Men de brukar ha tillbud på kåtor då och då (från Helsport).

Jag köpte för tre år sedan en enkel variant (ej eldningsmöjlighet) just för att kunna tälta med barn på ett bra och smärtfritt sätt. Jag är jätte nöjd. Stannar man på campingar så kan man köra in barnvagnen och tältning i skogen blir enklare då man kan ha liggunderlagen och matplatsen separat och slippa smulor i sovsäcken. :)

Ska du endast tälta på sommaren behöver du inte ha eldningsmöjlighet i kåtan/tältet utan den kan du ha brevid, utanför lika gärna. Men det är vad jag tycker.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för fina tips! Vill nog gärna elda ändå och siktet är nog inställt på att få med barna på vinterhalvåret. Tyckte Rondane tältet verkade intressant men hittar väldigt lite information om det. Någon?

Då hade jag bestämt mig för Lavvu Rondane men det visade sig att leverantören inte skickar till Sverige. Får bli en tur till XXL:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips