Tips på billig tältkåta

Hej

Jo då har man två barn och de gamla tälten har blivit för små. Är väldigt lockad av att skaffa tältkåta och få mer utrymme samt kunna invänta sömnen framför en sprakande eld. Har både sökt här på forumet och runtom på nätbutiker och hittar ingen helhetslösning till rimliga pengar. Det blir inga avancerade turer utan enstaka nätter på sommaren.

Tacksam för tips både på tältkåta och inköpsställe.

Du kan prova på XXL, en butik visserligen som gått ned sig generellt i kvalitet och utbud de senast två åren. Men de brukar ha tillbud på kåtor då och då (från Helsport).

Jag köpte för tre år sedan en enkel variant (ej eldningsmöjlighet) just för att kunna tälta med barn på ett bra och smärtfritt sätt. Jag är jätte nöjd. Stannar man på campingar så kan man köra in barnvagnen och tältning i skogen blir enklare då man kan ha liggunderlagen och matplatsen separat och slippa smulor i sovsäcken. :)

Ska du endast tälta på sommaren behöver du inte ha eldningsmöjlighet i kåtan/tältet utan den kan du ha brevid, utanför lika gärna. Men det är vad jag tycker.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för fina tips! Vill nog gärna elda ändå och siktet är nog inställt på att få med barna på vinterhalvåret. Tyckte Rondane tältet verkade intressant men hittar väldigt lite information om det. Någon?

Då hade jag bestämt mig för Lavvu Rondane men det visade sig att leverantören inte skickar till Sverige. Får bli en tur till XXL:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips