Tips på bete

Jag ska till Funäsdalen och fiska om tre veckor. Jag vet i princip ingenting om fjällfiske. Har ni några tips på bete. Ska det tex vara små spinnare eller skeddrag? Någon speciell typ eller färgsättning som kan öka chansen att få napp? Om man metar funkat det vanligt mask eller ska det va maggot eller någe annat?

Tacksam för svar

Magnus

Jag har varit uppe i Ramundberget ett par gånger och då funkar små spinnare i svart eller röd färg bra. Annars är väl bäckmetet med mask bra. Bästa fiskesättet är helt klart flugfiske annars, men i brist på det får det väl bli haspel:) För det låter som om du inte hade tänkt att ha med det. Om du nu ska ha det, kör med TKK-fluga, nattsländor typ Europa-12 eller variant på den.Fiske sent på kvällen, nästan natten, och på mrogonen. Min erfarenhet är att fisken är för slö och skygg dagtid. Ha de gott däruppe!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Små spinnare fungerar för allt, helst så bör de vara små. Mepps 1 koppar med röda prickar är röding-special nr.1.. även andra spinnare och små skeddrag med rött och koppar brukar funka utmärkt, men sikta in dig på de små modellerna. Koppar och svart är perfekt för bäck-öringar.. och svarta panther-martin med gula prickar är också en killer!

I större sjöar med större öringar är toby en killer.. gärna utan speciella färger, tex den enbart i koppar. Är det en stor sjö du ska fiska i så "think big" och köp rejäla drag!! Finns det sik i sjöarna så bör du testa drag i silver. Biter ingen öring, testa med någon färgstark variant som tex de där tiger-målade toby dragen, tex röd/svart!

Men tips och tips... som vanligt så funkar egentligen alla spinnare/drag bara man har tro på dem! :)

Komplettera Mepps tips med spinnare i silver och silver med röda prickar (t.ex Vibrax), max 6 g, så är du rustad:)

Raskesven

...eller varför inte Lottospinnaren!
Det absolut bästa betet för harr enligt många fiskekompisar(förutom fluga förstås).

spinnare mfl beten i alla ära.
Men flugfiske brukar vara helt överlägset.
Går ju bra att variera flugorna i alla st färger mm.

Mvh/David

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips