Tips på barnvänliga turer i Funäsdalen med omnejd?

Hej. Vi ska vandra med utgångspunkt i Funäsdalen nästa vecka. Vi kommer ha med oss vår dotter, drygt två år, i en bärstol. Vi har även tillgång till bil. Vi har fjällvandrat en gång tidigare, då utan barn (Abisko-Kebnekaise).

Är det någon som har tips på bra turer i Funäsdalen med omnejd som är lagom svåra? Är det för svårt att gå från Lillåsvallen till Ånnfjällets topp?
 
Bitvis är det ganska brant upp på Ånnfjället, så det beror på hur bekväma ni är med bärstolen. Men väl uppe på fjället är det värt besväret! Stavar kan vara bra för balansens skull. Att snubbla till med bärstolen är ju lite obehagligare än med ryggsäcken.

Att utgå ifrån Djupdalsvallen och ta en tur upp på Mittåkläppen eller någon av gruvtursvarianterna är andra förslag. Sen är ju en våffla i Djupdalsvallen obligatoriskt innan man åker tillbaka.

Hur långa turer vill ni gå?

Jag köpte boken "Fjällvandra i Härjedalen" förra veckan och har fått massor av idéer om vart jag vill gå, men tyvärr är många av de turerna för långa och svåra för några i sällskapet. Bl a min pappa som älskar fjällen i Härjedalen men nu fått hjärtsvikt och inte alls får/kan anstränga sig som han gjort under vandringar tidigare.

Vi åker också upp till Härjedalen med en tvåårig nästa vecka, men vi har en femåring också. Vi har faktiskt tänkt testa just Ånnfjället, iaf några av oss. Har varit uppe där förr, men inte med barn och det är några år sen. Förra året klarade femåringen Flatruet-Evagraven-Fiskhålsgraven (jättefin utsikt mellan Hällmålningarna ochh Fiskhålsgraven, också en tur jag kan rekommendera.) och han är rätt van att gå i skogen här hemma. Går i i hans takt, med pauser efter ca 2-3 km och lite russin och godis som uppmuntran är 8-10 km lättvandrad, men inte tråkig, terräng lagom för våra längre turer.
 
Är ni ute efter dagsturer eller flerdagsturer? Det finns mängder av fina dagsturer i områdena runt Funäsfjällen (dvs runt Funäsdalen, Bruksvallarna, Ramundberget, Tänndalen osv).

Upp på Kariknallen i Bruksvallarna är en enkel vandring som kan förlängas runt Skarvarna eller vidare mot Svalåtjärn och Anderssjöarna. Mittåkläppen är en lagom dagsetapp som nog är ett måste när man är där, har för mig att den är 5km upp och ner tillbaka till Djupvallen. (Såvida man inte har koskräck som jag och vänder halvvägs upp då det var fullt med fjällkor precis där jag ville gå med familjen.... Vilket dock är första gången det händer, korna brukar hålla sig lite längre bort än mitt på vandringsleden. ;))

Sedan kan man gå upp mot Svaaletjakke och Fältjägarstugan, är ca 16km från Ramundberget att gå till Fältjägaren och det är väldigt fin väg dock är första 2 km lite jobbiga då det går rätt brant uppför. När man kommer upp har man dock suveränt fin utsikt mot Skarsfjällen bland annat och fin översikt mot Mittåkläppen. (Går att fortsätta vidare till Helagsfjällstation också, men man får ju gå tillbaka samma väg ner till Svaletjakke från Fältjägaren såvitt jag vet om man inte väljer oledat.)

Funäsfjällen har något som kallas för Guldturer, vilket är fina leder med olika svårighetsgrad och som är riktigt fina hela bunten. http://www.funasfjallen.se/sommar/gora/vandring/guldturer/ så hittar du dem alla :) Ett jättebra alternativ då man är på besök första gången och inte riktigt vet vart man ska börja. (Finns en bok att köpa på plats hos hotellen och turistinformationen, tror den kostar en 100-lapp. Väl investerade kronor faktiskt.)
 
Bitvis är det ganska brant upp på Ånnfjället, så det beror på hur bekväma ni är med bärstolen. Men väl uppe på fjället är det värt besväret! Stavar kan vara bra för balansens skull. Att snubbla till med bärstolen är ju lite obehagligare än med ryggsäcken.

Att utgå ifrån Djupdalsvallen och ta en tur upp på Mittåkläppen eller någon av gruvtursvarianterna är andra förslag. Sen är ju en våffla i Djupdalsvallen obligatoriskt innan man åker tillbaka.

Hur långa turer vill ni gå?

Jag köpte boken "Fjällvandra i Härjedalen" förra veckan och har fått massor av idéer om vart jag vill gå, men tyvärr är många av de turerna för långa och svåra för några i sällskapet. Bl a min pappa som älskar fjällen i Härjedalen men nu fått hjärtsvikt och inte alls får/kan anstränga sig som han gjort under vandringar tidigare.

Vi åker också upp till Härjedalen med en tvåårig nästa vecka, men vi har en femåring också. Vi har faktiskt tänkt testa just Ånnfjället, iaf några av oss. Har varit uppe där förr, men inte med barn och det är några år sen. Förra året klarade femåringen Flatruet-Evagraven-Fiskhålsgraven (jättefin utsikt mellan Hällmålningarna ochh Fiskhålsgraven, också en tur jag kan rekommendera.) och han är rätt van att gå i skogen här hemma. Går i i hans takt, med pauser efter ca 2-3 km och lite russin och godis som uppmuntran är 8-10 km lättvandrad, men inte tråkig, terräng lagom för våra längre turer.

Tack för tipsen! Vi kom fram sent i går. Om ni har lust att slå följe någon dag så hör av dig!
 
Vi åker upp först på lördag. Hoppas ni har det trevligt! Berätta gärna hur det funkade med bärstol på Ånnfjället om ni testar det.
 
Vi åker upp först på lördag. Hoppas ni har det trevligt! Berätta gärna hur det funkade med bärstol på Ånnfjället om ni testar det.

Hej. Vi besteg Ånnfjällets högsta topp med bärryggsäcken. Det tog 6 1/2 timme inklusive pauser. Jag var bra mör efteråt och hade nog inte klarat det om det var aningen svårare. Första delen är stenig och blöt men uppe på fjället är det hyfsat lättvandrat, även om stigningen fortsätter. Man korsar några blockfält men de är inte så breda. Det finns en nästan lika hög topp som man kan gå upp på för att spara ca 3 km. Vi fortsatte dock till högsta toppen. Enastående utsikt. Själva toppbestigningen var inte så svår även om toppen såg avskräckande ut på håll. Jag rekommenderar att ni använder stavar!

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.