Tips på åpaddling med barn!

Hej!
Vi är två familjer som tänkte hyra två kanadensare och paddla fredag till söndag i början av juli. Är det någon som har något bra tips? Jag har listat något av de jag letar efter också.

Inga direkta forsar och inte heller landtransporter (Två treåringar och en tvååring och fyra vuxna).
Inte mer än 2-3 timmar från Stockholm
Minimalt med bebyggelse
Hyfsat med tältplatser längs med vattnet.
Vi kommer inte paddla så långt varje dag så det aktuella avsnittet behöver ju inte vara så långt.
Kanske skulle det passa med en sjö även om det är trevligt att se nått nytt även om man inte paddlar så mycket.

Hoppas på bra svar!
/Tomas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kolarmoraån Uppland

ca 1,5 tim från sthlm perfekt för 1 till 2 övernattningar ifall ni har barn

Behöver ni råd och tips,hjälp med kartor transport m.m kan ni höra av er till mig via PM

Med vänlig hälsning: Markus

Slår ett slag för Malingsbo-Kloten. Jag och sambon var och paddlade i Malinsbo-Klotens naturreservat härom helgen. (Ca 20 mil, 2,5 timmar från Stockholm, enligt uthyrarens hemsida). Vi utgick från Klotens fritidsby och paddlade ca 1 mil norrut. Mycket fin kanotled med många vindskydd utmed leden.
Långsmalt och relativt stort sjösystem med många öar och med fina höga branter runt omkring. Växlande mellan bred sjö, till smala passager. Inga forsar. Vackert och stillsamt och med stor vildmarkskänsla. Vi var lite off season, så vi hade i princip hela området för oss själva. :)

På vår rutt fanns dessvärre ett lyft, ca 75 m. Men med kärra var det inga problem. Finns nog även en rutt utan lyft.

Kanotuthyraren samt ledkarta: http://www.nordicdiscovery.se/se/main-menu/sjaelvguidade-aeventyr/kanotleder/

Slår ett slag för Malingsbo-Kloten. Jag och sambon var och paddlade i Malinsbo-Klotens naturreservat härom helgen. (Ca 20 mil, 2,5 timmar från Stockholm, enligt uthyrarens hemsida). Vi utgick från Klotens fritidsby och paddlade ca 1 mil norrut. Mycket fin kanotled med många vindskydd utmed leden.
Långsmalt och relativt stort sjösystem med många öar och med fina höga branter runt omkring. Växlande mellan bred sjö, till smala passager. Inga forsar. Vackert och stillsamt och med stor vildmarkskänsla. Vi var lite off season, så vi hade i princip hela området för oss själva. :)

På vår rutt fanns dessvärre ett lyft, ca 75 m. Men med kärra var det inga problem. Finns nog även en rutt utan lyft.

Kanotuthyraren samt ledkarta: http://www.nordicdiscovery.se/se/main-menu/sjaelvguidade-aeventyr/kanotleder/

Kan bara hålla med, har varit där 2 år i rad själv med mina två barn första gången var dom 3 och 5. Det finns slingor man kan paddla så att man slipper marklyften också. Riktigt fint område att mysa runt i!

Tack för svar!

Det blev Åkers Styckebruk ner till Gnesta nu i helgen. Kanonväder och smidigt att hyra av Kanotkungen. Jag tog med en kajakpaddel vilket var bra då den minsta behövde lite passning ibland.

Tror det blir Kloten till nästa år!

/Tomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips