Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Att sitta på ett sittunderlag i skogen och mysa är bra. Men, att istället spänna upp hängmattan på en ostörd plats i skogen är himmelskt! Läs en bok, sörpla kaffe, slumra. Men så här års krävs nog ändå ett liggunderlag i hängmattan för att inte frysa, samt bra kläder. Men mysigt är det!

Det blev fel, jag skulle kommentera det som jag citerade här ovan!

Nåja, redan för några år sedan kom det ut att läkare på Shetlandsöarna skrev ut recept på utevistelse och de gjorde även en kalender med tips på vad man kan göra i naturen varje månad. Jag tyckte det var så bra idé att jag gjorde en egen, som bättre passar våra förhållanden (vi kan ju inte gå ut på den och den klippan och titta på lunnefåglar) och med rimliga aktiviteter som mina elever klarar av på egen hand. Nu hänger den uppe för tredje året i med en månad i taget och med egna bilder som jag tagit. Det blir en daglig påminnelse om hur enkelt det egentligen är att bara gå ut och njuta.

Hej,
Kan du tänka dig att lägga ut kalendern här?
/OJ

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips