Tips på aktiviteter i Jotunheimen med omnejd

Sommaren semester med familjen, två vuxna och två tonårsbarn, lutar åt Jotunheimen i Norge. Att bestiga Galdhöpiggen via glaciären är nog spikat redan men söker fler tips på vad man inte får missa i området. Vi är bilburna och tänker ha fast boende att utgå ifrån, för olika dagaktiviteter. Öppen för tips om fler vandringar, cykling, ridning, rafting, sommarskidåkning, särskilda platser att besöka mm.

Vad får vi inte missa när vi är där?

/Patrik

Sommaren semester med familjen, två vuxna och två tonårsbarn, lutar åt Jotunheimen i Norge. Att bestiga Galdhöpiggen via glaciären är nog spikat redan men söker fler tips på vad man inte får missa i området. Vi är bilburna och tänker ha fast boende att utgå ifrån, för olika dagaktiviteter. Öppen för tips om fler vandringar, cykling, ridning, rafting, sommarskidåkning, särskilda platser att besöka mm.

Vad får vi inte missa när vi är där?

/Patrik
Beroende på barnens ålder är bestigning från Spiterstulen en mer komplett fjällupplevelse tror jag (utan att själv ha gått från Juvashytta iofs).

Besseggen är poppis av en anledning. Folkvandringen som är en fin sommardag kan man även se positivt på; det är gamla, unga, hundar, bröllopspar osv osv, i en aldrig sinande ström.

Det finns mycket mer att se och uppleva förstås, men det var några snabba tankar.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Rafting på Sjoa är ett måste tycker jag.. Ridning finns vid bl.a Raubergstulen. Tur till den vackra Lusterfjorden, sommarvägen från Turtagrö till Övre Årdal. Glaciärvandring på Nigardsbreen eller vid Sognefjellshytta. Sommarskidåkning. Besöka Dumdalsgrottene.. Toppturer, eller vandringar... hytta till hytta

Senast ändrad:
I Spiterstulen där man kan bestiga Galdöpiggen, där kan man vandra till Glittertind (Norges näst högsta berg) sen kan man om man har med sig stjärtlapp åka en mycket lång backe ner till Glitterheim där finns en hytte där det serverar dom goda öl och har restaurang och där man kan ligga över. Jag själv hade ingen stjärtlapp med mig, men jag småsprang och gled med fötterna. Det var många som åkt någon slags pulka där. Stjärtlappar kunde man visst låna eller hyra på Glitterheim. Kanske man kunde spänna på plast istället för stjärtlapp? Sen kan man givetvis gå tillbaka en annan väg om man vill.

Senast ändrad:
Var i området kring Fondsbu med familjen i somras. Flera fina vandringar som var görbara för barn i förskoleåldern, men erbjuder också vassa kamvandringar som jag ställt in siktet på för framtiden. Trevlig hytte också.

Hytten högst uppe på Fannaråki kan vara spännande för tonåringarna att komma upp till och sova i; andra ligger ju företrädesvis nere i dalarna. De ordnar dessutom guidade turer på glaciären. Nås via markerade leder från sydväst och sydöst, inga tekniska svårigheter men storslagna vyer över Hurrungane m m.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!
Vägen upp till vissa ställen rekommenderar vinterdäck, ska man bytta och lägga på friktionsdäck eller till och med dubbdäck inför resan om man har en vanlig fyrhjulsdriven familjebil eller är det skrämselpropaganda/"vad var det vi sa"?
Eller brukar det vara dåligt väglag på vägarna upp till t ex Juvasshytta för sommarskidåkning och glaciärvandring till toppen?

/Patrik

Vägen upp till vissa ställen rekommenderar vinterdäck, ska man bytta och lägga på friktionsdäck eller till och med dubbdäck inför resan om man har en vanlig fyrhjulsdriven familjebil eller är det skrämselpropaganda/"vad var det vi sa"?
Eller brukar det vara dåligt väglag på vägarna upp till t ex Juvasshytta för sommarskidåkning och glaciärvandring till toppen?

/Patrik
Har jag inte fått med mig. Har aldrig varit med om snö och hala vägar i Norge på sommaren.

Men är väl möjligt att de vägarna som går riktigt högt, som juvass, kan få snö året runt med minst risk i juli. Men att det ska bli halt ska det nog ganska mycket till.

Jag skulle i alla fall inte ha på vinterdäck för en tur till Norge på sommaren. Om man skulle ha sån otur att det kommer snö och faktiskt blir halt i höjden så får man väl bara hålla sig lite lägre.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.