Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen

Jag skulle behöva lite hjälp med tips på en 7-10 mils skidtur i vindelfjällen. Vad som är viktigt är att jag har starten även som mitt mål, kan vara i Hemavan eller Ammarnäs eller annat förslag.

Eftersom jag ska åka skidor vill jag gärna ha en trevligt uppåkt led (om möjligt). Turen skall göras i mitten eller slutet av mars och det är inte något behov att den ska gå förbi stugor, även om det bara är positivt. Tanken är att jag ska övernatta i tält och inte stuga.

Så förslag mottages gärna på bra tur :)

Tack på förhand.

Runt Ammarmassivet kanske?
Annars är nog Hemavan - Ammarnäs ganska precis 8 mil. Andra vägen går förstås lika bra...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skulle det inte vara för att jag vill tillbaka till start eftersom bilen står där så skulle Hemavan - Ammarnäs helt klart vara en bra tur.

Ammarnäsmassivet runt blir väl ganska mycket längre än 10 mil eller har jag räknat fel?

Skulle det inte vara för att jag vill tillbaka till start eftersom bilen står där så skulle Hemavan - Ammarnäs helt klart vara en bra tur.
Det är förstås ett projekt i sig men det går att åka buss Hemavan - Ammarnäs på en dag.

Ammarnäsmassivet runt blir väl ganska mycket längre än 10 mil eller har jag räknat fel?
Nejdå, du har räknat rätt. Jag gjorde en tankevurpa. Genar du genom Skebleskalet på vägen tillbaka borde det hamna under 10 mil.

Håller med att en runda runt ammarmassivet är nog en bra tur,du slipper garanterat folk dvs ingen led där. Måste du ha led så är ju Ammarnäs hemavan en bra tur dock för mycke folk för min smak

/Chrille

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips