Tips på 5-7 dagars fjällvandring

Hej,

Sista veckan i augusti ska jag ta med flickvännen på hennes första fjällvandring. Jag har själv fjällvandrat några år nu och är relativt(!) bekväm med att navigera med karta och kompass. Fantasin är dock usel och jag skulle behöva tips på en trevlig och lämplig vandringsled för 5-7 dagars vandring. Vi kommer sova i tält, så närhet till STF stugor är inte ett krav.

Jag har vandrat kring Abisko och längsmed Kungsleden flera gånger, så för egen del ser jag gärna att vi inte vandrar där. Jag har aldrig vandrat i Sarek, så funderar på om vi ska åka dit. Tips på trevliga rutter där uppskattas varmt, likaså alternativ till Sarek!

Mvh krihamm
 
Sista veckan av augusti är tidig höst i Norrlands fjällvärld med vad det innebär, och Sarek är mer krävande och speciellt vad innebär alltid en risk och utmaning.
Jag hade själv inte tagit en förstagångsvandrare in i Sarek trots att jag varit där många gånger och känner förutsättningarna.
Min rekommendation är att du använder denna första tur med din flickvän för att hon skall lära känna sin egen kapacitet och komfortzon. Följ en led och ha tillgång till stugor om det skulle behövas för att göra vandringen till en positiv upplevelse. Att bo i tält i flerdags regn, kanske snöglopp och kyla kan avskräcka om oturen är framme, då kan en stugnatt rädda fortsatt intresse och vända det hela till en positiv upplevelse. Nästa tur har ni andra förutsättningar och mer erfarenhet.
Tips på turer är Vakkotavara - Nikkaluokta eller Padjelantaleden Kvikkjokk - Staloluokta (Helikopter tur tillbaka).
 
Det finns mycket fina fria vidder och många olika stigar och leder i västra Härjedalsfjällen, både norr och söder om Rörosvägen.

Relativt lättvandrat på många håll men ändå en hel del mer eller mindre dramatiska fjäll beroende på vägval. Och i många fall relativt kort anmarsch.

I slutet av augusti är det nog vanligen relativt glest med vandrare utom möjligen utefter de större markerade vandringslederna.

Tänk på att det kan vara kallare än man tror redan i slutet av augusti. Och mörkret kommer tidigare och tidigare för var dag.

/Birger
 
sourva-rapadalen-saltoluokta e mkt fin att vandra, men det är tuff terräng om man är ovan och otränad.

hade nog valt nån upptrampad led om jag tagit med en ovan tjej. Padjelanta tex. Har bara gått lite i norra delen men där var det lättgånget och fint. Stugturer skulle jag aldrig välja - lägerlivet är en stor del av charmen med vandring.
 
Annars är Grövelsjön fint och enkel vandring. En tur med Femundsmarka nationalpark på norska sidan och sen tillbaka in på svenska sidan igen med Rogens nationalpark. 4-6 nätter lite beroende på hur ni går och hur långt. Finns stugor ifall det skulle krisa.
 
Tack för alla svar!

Tack särskilt till smux för dina synpunkter. Jag har tagit till mig av det du skrev och bestämt att Sarek får vänta!

Jag ska kolla upp de rutter jag fått tipsade här. Återkommer eventuellt med någon fråga :) Om ni kommer på fler lämpliga rutter så tar jag gärna emot ytterligare tips!

Mvh krihamm
 
Om du gått mycket på just Kungsleden och vill ha något som är lite glesare med folk men ändå närhet till stugor som backup så kan det vara färt att kolla upp följande sträcka: Katterat (tågstation lite efter Riksgränsen på norska sidan) -> Hunddalen -> Unna Allakas -> Alesjaure -> Vistas -> Nikkaluokta.

Finns STF-stugor hela vägen förutom vid Hunddalen som har norska stuga som kräver särskild nyckel (kostar 100 kr i pant från norksa DHT om du är STF-medlem). Vistas->Nikkaluokta går att ta på en dag, men två dagar är mer njutbart, men då finns där ingen stuga mellan Vistas och Nikkaluokta.

Fördelen med denna sträckning är att man mestadels undviker folk men ändå befinner sig nära stugor.


Alternativ sträckning skulle kunna vara Abisko-> Abiskojaure->Alesjaure->Vistas->Nallo->Vistas->Nikkaluokta men det tar eventuellt någon dag mer, men Nallo är vackert.

Rekommenderar att gå norrifrån då man då får uppleva både hur utsikten från platån mellan Unna Allakas och Alesjaure öppnas upp när man närmar sig AlesJaure och man får då också uppleva hur sikten in i Vistasdalen öppnar upp sig mer och mer.


Några kilometer innan Unna Allakas om man kommer från Katterat finns en sandbeach vilket inte alltid är så vanligt i fjällvärlden.
 
Katterat (tågstation lite efter Riksgränsen på norska sidan) -> Hunddalen -> Unna Allakas -> Alesjaure -> Vistas -> Nikkaluokta.

Låter som en fin tur!

Är det någon som har gått från Fjällklubbens Katterjaurestugan över till Hunddalshyttan?
 
Tusen tack nico_ för bra tips! Har efter samråd med tjejen bestämt att vi ska gå Katterat > Hunddalen > Unna Allakas > Alesjaure > Vistas > Nikkaluokta. Håller tummarna för en trevlig tur så hon vill gå med mig fler gånger :)

Återigen tack för alla tips!
 
Tusen tack nico_ för bra tips! Har efter samråd med tjejen bestämt att vi ska gå Katterat > Hunddalen > Unna Allakas > Alesjaure > Vistas > Nikkaluokta. Håller tummarna för en trevlig tur så hon vill gå med mig fler gånger :)

Återigen tack för alla tips!

Kul :)


På norska sidan upplever jag ledmarkeringarna som lite felaktiga, lätt att man hamnar i ett kärr, läs vad bla. LRC skriver i nedan länkade trådar:

Om du är intresserad av att slå läger vid beachen så är det den östra stranden av Cunojavri, uppskattningsvis 3-4 km innan Unna Allakas.


Lite andra lösa tankar från mig:

Går man hållet från Katterat till Nikkaluokta så kan det vara bra att veta att efter Vistasstugan så går man mest i skogen vilket kan vara både mysigt och/eller tråkigt. Finns tältplatser med jämna mellanrum i gläntor bland träden. Tycker man skogen är tråkig och vädret är bra och man inte blir skrämd av att gå oledat så kan platån öster ovanför Vistasdalen vara ett alternativ att ha i bakfickan, har ej själv gått där, men du kan läsa mer här: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=778787



Går man från Katterat och hoppar över Hunddalshyttan för att man ändå tältar (blir någon km omväg om man ska passera Hunddalshyttan) så hittade vi aldrig exakt det markerade vadet -- dock gjorde inte det så mycket för när vi gick där i slutet av augusti 2016 så var vattnet mellan knäna och midjan, men ingen ström alls så var lätt att vada. Se kartbild och foto jag bifogar.
 

Bilagor

  • Screen Shot 2018-05-01 at 12.25.45.jpg
    Screen Shot 2018-05-01 at 12.25.45.jpg
    130.7 KB · Visningar: 815
  • 160820-173424-LisaN.jpg
    160820-173424-LisaN.jpg
    49 KB · Visningar: 753
Kul :)


På norska sidan upplever jag ledmarkeringarna som lite felaktiga, lätt att man hamnar i ett kärr, läs vad bla. LRC skriver i nedan länkade trådar:

Om du är intresserad av att slå läger vid beachen så är det den östra stranden av Cunojavri, uppskattningsvis 3-4 km innan Unna Allakas.


Lite andra lösa tankar från mig:

Går man hållet från Katterat till Nikkaluokta så kan det vara bra att veta att efter Vistasstugan så går man mest i skogen vilket kan vara både mysigt och/eller tråkigt. Finns tältplatser med jämna mellanrum i gläntor bland träden. Tycker man skogen är tråkig och vädret är bra och man inte blir skrämd av att gå oledat så kan platån öster ovanför Vistasdalen vara ett alternativ att ha i bakfickan, har ej själv gått där, men du kan läsa mer här: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=778787



Går man från Katterat och hoppar över Hunddalshyttan för att man ändå tältar (blir någon km omväg om man ska passera Hunddalshyttan) så hittade vi aldrig exakt det markerade vadet -- dock gjorde inte det så mycket för när vi gick där i slutet av augusti 2016 så var vattnet mellan knäna och midjan, men ingen ström alls så var lätt att vada. Se kartbild och foto jag bifogar.

Återigen tack för bra input, nicko_! Jag ska ha detta i åtanke när vi vandrar! Och vi ska definitivt slå läger vid stranden öster om Cunojavri! :)

Du nämnde i ditt tidigare inlägg att etappen Vistas > Nikkaluokta är mer njutbar om man gör den på två dagar. Hur är det med övriga etapper? Tycker du en dag mellan varje etapp är lagom för en nybörjare?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...