Tips på 5-6 dagar kring Kebne

Hej!

Jag skulle gärna ta emot tips rörande en vandring i Kebnekaiseområdet på 5-6 dagar.

Först planerade vi att vandra Abisko med slutmålet att bestiga Kebnekaise och utnyttja stugorna utefter Kungsleden. Vi inser dock att detta troligen kan ta mer än 6 dagar (?) och funderar på att koncentrera oss på kobnekaiseområdet.

Om vi inte vill bära tält med oss och genomföra en vandring på ca 6 dagar i Kebneområdet - hur är det? Kan vi följa en led som avslutas med toppen, eller hur gör vi lättast? Hur finner vi information om vandring kring Kebne och stugor i området?

Det bästa hade varit om vi kan hitta en "rutt" där vi får uppleva fjällen, ha stugor att bo i på vägen och avsluta med toppen på Kebne. Hur funkar det?

Detta kommer bli vår första vandring i svenska fjällen!

Tack på förhand!
 
Det beror lite på hur du räknar 5-6 dagar. Ett fint alternativ är Vakkotavare, Teusajaure, Kaitumjaure, Singi, Kebnekaise, Nikkaluokta. Några av etapperna är ganska korta så ni kan dubbla om ni är i skaplig form. Då skulle ni ha en-två dagar för topptur. Men att ta sig till start resp. mål med buss tar också sin tid, så det beror lite på om ni räknar in detta eller ej.
 
Tack!

Vi kommer ta oss med tåg/buss från södra Sverige. Troligen blir det tåg till Kiruna och buss vidare. Låt säga att vi vill vill vandra 4-5 dagar, resa alltså ej inkluderat.

Så, om vi inte vill börja i Abisko - var börjar vi vandra för att smidigt avsluta med Kebne? Hur lång tid borde vi lägga på själva "bestigningen" av Kebne?
 
Tillägg: följande karta: här kan hjälpa vid planeringen, där hittar du avstånd mellan stugorna söderifrån, om du har skarpa ögon!
 
Om vädret tillåter så tar bestigningen av Kebnekaise en heldag om man bor på stationen. På kartan ovan ser du att turen från Vakkotavare är betydligt kortare än den från Abisko. Tåg till Gällivare, buss till Vakkotavare, och sen måste ni tänka på att passa båten över Teusajaure.

Om ni tex dubblar Teusajaure, Kaitumjaure, Singi (22 km) så hinner ni även topptur på 5 dagar om jag räknat rätt. Den planen är inte pressad tycker jag, men det beror på väder och form.
 
Vilka bra tips!

Hur hittar jag information om båten över Teusajaure?

När du nämner "dubblar", är detta realistiskt för två ovana fjällvandrare? Vi är i god form, men som sagt ej vana att vandra såhär.
 
Förresten, om man vill korta vandringen lite till, finns det lämpliga bussanslutningar från Gällivare? Istället för att hoppa av vid Vakkotavare?

Vi tänker att det kan vara skönt med lite marginal, om vi har otur med väder eller annat.
 
Förstår inte riktigt frågan: För att göra denna tur tar ni tåg till Gällivare, därefter buss mot Ritsem (linje 93 länstrafiken Norrbotten),det är f.ö. en jättefinfin busstur, ni hoppar av i Vakkotavare. Beroende på tid för ankomst kan ni sedan börja gå mot Teusajaure.

För båt över Teusajaure, läs tex här! (Men dubbelkolla tiderna med stugvärden i Vakkotavare)

Ni avslutar i Nikkaluokta där det går länstrafik till Kiruna.

Lederna är lättvandrade (undantaget första backen från Vakkotavare!), så om ni går 2 mil hemma utan problem så gör ni det här också. Packa lätt! Fördelen med denna tur tycker jag är att om det inte blir någon topptur så har ni ändå fått en fin vandring.
 
Förstår inte riktigt frågan: För att göra denna tur tar ni tåg till Gällivare, därefter buss mot Ritsem (linje 93 länstrafiken Norrbotten),det är f.ö. en jättefinfin busstur, ni hoppar av i Vakkotavare. Beroende på tid för ankomst kan ni sedan börja gå mot Teusajaure.

För båt över Teusajaure, läs tex här! (Men dubbelkolla tiderna med stugvärden i Vakkotavare)

Ni avslutar i Nikkaluokta där det går länstrafik till Kiruna.

Lederna är lättvandrade (undantaget första backen från Vakkotavare!), så om ni går 2 mil hemma utan problem så gör ni det här också. Packa lätt! Fördelen med denna tur tycker jag är att om det inte blir någon topptur så har ni ändå fått en fin vandring.

EDIT: Tog bort inlägg då infon redan fanns
 
Om man vill slippa vänta på att båten ska komma o köra över en så kan man ro över själv... Se bara till att det finns minst en roddbåt kvar på vadera sida.
 
Det är inte så betungande vandring. Jag gick Singi-Vakkotavare på 1,5 dag i sommras utan att stressa och min kondition är långt ifrån bra.

Det är inte heller så betungande att ro över Teusajaure då det är en ganska kort distans, har för mig att det även fanns en flagga att hissa om man ville påkalla båtskjuts.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
klasback Tips på fyra dagar från Storulvån, slutmål fiske Fjällvandring 11
Viljan82 Tips på vandring 4 dagar i början på juni önskas Fjällvandring 1
forell Tips på schysst 2-3 dagar vandring i fjällen sökes! Fjällvandring 2
xochitl Tips på fjälltur 4-5 dagar - Abisko, padj. el. Sarek Fjällvandring 6
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.