Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden

Hej alla vandrare med erfarenheter!

Jag kommer att göra en fjällvandring nästa vecka och försöker få ihop min tur med avseende på antalet dagar vi har, erfarenhet, årstid och väder. Jag är inne på abisko/björklidentrakten med trollsjön, kårsavagge och låktatjåkka inbakat. Jag har studerat trådar här men har funderingar i mitt huvud som jag hoppas någon vill hjälpa mig med. Jag vill hellre gå en runda än göra dagsturer. Och en vacker tur som är relativt enkel.

Jag och min pojkvän har tänkt oss att vara vandringsklara tisdag och varra ute till lördag om vädret tillåter. Som längst söndag. Min pojkvän är totalt ovan med vandring, fjäll och bära rygga. Helt grön alltså. Normalviktig men ej tränad. Jag vill ge honom en bra och fin tur som första erfarenhet.
Själv har jag några vandringar i mig men ser mig som rätt oerfaren. Rätt okej tränad dock.

Det jag vill ha råd om är själva turen.

Alternativ
Tåg till Björkliden- Låktatjåkkastugan- Trollsjön- Kårsavaggestugan- Abisko

Alternativ
Tåg till Abisko- Kårsavagge- Trollsjön- Låktatjåkkastugan- Vassijaure



Turen är ju rätt lika varandra men jag vet inte avstånden direkt och tiden det tar så därför osäker på exakta vägen. Är det för långt att hinna?

Är Kårsavagestugan det bästa stoppet vid Kårsavagge?

Läst om de två vägarna till Trollsjön. En från Vassijaure och en från Låktatjåkka. Det borde inte vara något problem för oss att hitta dit?

Hur är avstånden mellan stoppen?

Är mina stopp vårda stopp eller finns bättre alternativ för oss?

Tacksam för svar och synpunkter
 
Jag gick nyligen sträckan Abisko till Björkliden med min dotter. Vi startade tisdag eftermiddag och nådde Björkliden vid lunchtid på fredagen. Vår tur gick via Guoblavaggi och vi gick ganska långsamt. Vi tältade vid följande platser:
- En bit efter bron där nationalparken tar slut
- Ovanför inre Kårsavagges delta vid ingången till Guoblavaggi.
- Mellan Låktatjåkka och Björkliden på färdledareleden (tror jag den kallas)

Vi valde bort Trollsjön för att istället göra en extra övernattningstur med Björkliden som utgångspunkt. Sträckan Kårsavagge - Trollsjön tror jag kan bli ganska tung. Vilken väg skulle ni i så fall ta?
 
Jag har studerat trådar här men har funderingar i mitt huvud som jag hoppas någon vill hjälpa mig med.

Det är bra att du har studerat trådar här, MEN... har du studerat kartan?

Jag vill hellre gå en runda än göra dagsturer. Och en vacker tur som är relativt enkel.

Att göra en runda är inga problem. Att göra en vacker tur är inte heller några problem. Men att kombinera detta med att göra en enkel tur kan ha sina svårigheter. Det beror först och främst på vad du menar med enkel. Lättorienterad? Inte så stora höjdskillnader? Stigar att följa?

Jag och min pojkvän har tänkt oss att vara vandringsklara tisdag och varra ute till lördag om vädret tillåter. Som längst söndag.

Detta räcker för en mycket fin vandring i trakten.

Min pojkvän är totalt ovan med vandring, fjäll och bära rygga. Helt grön alltså. (...) Själv har jag några vandringar i mig men ser mig som rätt oerfaren.

Det jag vill ha råd om är själva turen.

Alternativ
Tåg till Björkliden- Låktatjåkkastugan- Trollsjön- Kårsavaggestugan- Abisko

Alternativ
Tåg till Abisko- Kårsavagge- Trollsjön- Låktatjåkkastugan- Vassijaure

Turen är ju rätt lika varandra men jag vet inte avstånden direkt och tiden det tar så därför osäker på exakta vägen. Är det för långt att hinna?

Jag vet inget om hur långt du/ni orkar vandra på en dag i kuperade terräng. Det känns som om du inte har tittat på ett riktigt kartblad. Du behöver studera BD 6:an noga.
Att ta sig från Gorsavagge till Trollsjön är möjligt men rejält kuperat.

Du nämner att du
Läst om de två vägarna till Trollsjön. En från Vassijaure och en från Låktatjåkka. Det borde inte vara något problem för oss att hitta dit?

Nej, att hitta är inga problem, men ska du gå från Gorsavagge och sedan använda dessa stigar in till Trollsjön så rekommenderar jag att ni först går till Låktatjåkka och sedan gör en dagstur till Trollsjön. Detta syns direkt om du tittar på en karta.

Är Kårsavagestugan det bästa stoppet vid Kårsavagge?

Fina tältplatser finns längre in. Härliga platser finns också en bit upp i Guoblavagge. Där har man fin utsikt ner över Gorsavagge.


Hur är avstånden mellan stoppen?

Att vandra från Gorsavaggestugan ända till Trollsjön via stigarna känns i längsta laget.

Är mina stopp vårda stopp eller finns bättre alternativ för oss?

Svårt att svara på. Området är fullt av fantastiska platser

Tacksam för svar och synpunkter

Jag har gjort så gott jag kan. Läs gärna någon av mina artiklar om färder i detta område. Till exempel den här.

HåkanF
 
Att göra en runda är inga problem. Att göra en vacker tur är inte heller några problem. Men att kombinera detta med att göra en enkel tur kan ha sina svårigheter. Det beror först och främst på vad du menar med enkel. Lättorienterad? Inte så stora höjdskillnader? Stigar att följa?

Med lätt menar jag mest i höjdskillnader. Och även lättorienterad[/I

Jag har börjat tänka om med trollsjön. Att skippa det eller bara gå från låktatjåkka som dagstur.

Hur långt kan det ta att gå till Låktatjåkkastugan från Björkliden i medelfart/lägre fart?

Finns möjlighet till obokad bastu vid låktatjåkka? Abisko? Hade varit skönt att avsluta med en=)

Er ord är mycket till hjälp så tack!=)
 
Hur långt kan det ta att gå till Låktatjåkkastugan från Björkliden i medelfart/lägre fart?

Finns möjlighet till obokad bastu vid låktatjåkka? Abisko? Hade varit skönt att avsluta med en=))

Sträckan är väl 9 km och det är vältrampad terräng. Kanske 5-6 timmar, men det är svårt att säga. Det går ganska mycket uppför, drygt 700 höjdmeter.

Bastu tror jag inte du behöver förboka, du betalar bara serviceavgift.
 
Tack så mycket!

Undrar nu var efter "min färdväg" som man hittar stugor för övernattning? Tänkte om vi skulle stöta på alltför mycket regn tex.

Linbana från Abisko, går vart? Upp från lövskogen så man kortar ner den vandringen?
 
Fick ihop en härlig vandring!
Tisdag em till lördag em med turen Abisko- Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden.

Trollsjön fick vi skippa då vi vaknade upp till dimma och snö på den tänka dagen^^. Fick se norrsken och slapp alltför mycket regn så vi fick underbara dagar!

=)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...