Tips på 4-5 dgr rutt där man kommer tillbaka

Hej!

Söker någon rutt liknande Jämtlandstriangeln där man kan vandra och komma tillbaka till bilen/parkeringen. Alternativt om det går att vandra och flyga t.ex. helikopter tillbaka. Har planerat att vara ute 3-5 dagar.

Några tips? Norge? Sarek? Abisko? Det mesta jag hittar gör att man kommer till en ny destination och måste krångla med tåg/bussar osv.

Abiskotrakten inbjuder till flera tänkbara "rundor". Man behöver inte ens börja och sluta på samma ställe eftersom det finns kollektivtrafik att tillgå. Om du ögnar igenom denna artikel kan du få en del förslag.
http://www.utsidan.se/cldoc/tva-vandringar-i-abiskotrakten_972.htm

Jag rekommenderar dock inte att klättra ner i Kärkevagge. Det är betydligt enklare att klättra upp ur den. Då ser man hela tiden vilket vägval som är bäst.

Mitt grundtips: Skaffa dig BD 6:an och sätt igång och fantisera/planera och ställ sedan mer konkreta frågor. Jag kan inte tänka mig att det finns något mer så spektakulärt fjällområde som är så lättillgängligt.

Lycka till.

HåkanF

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Instämmer

i föregående inlägg.

Kebnekaiseområdet erbjuder också liknande möjligheter t ex båt en bit upp i Vistasdalen vandring via Vistasstugan, Nallo, Sälka Singi Keb Nikka massor med variationsmöjligheter finns. Att gå södra vägen till Keb från Vakotavare tar ungefär lika lång tid.

Förstår inte varför du inte kan gå från A till B och återvända och/eller åka till startpunkten med kollektivtrafik.

Grövelsjön och Femundsmarka har fina möjligheter där båt kan utnyttjas.

Thure

i föregående inlägg.

Kebnekaiseområdet erbjuder också liknande möjligheter t ex båt en bit upp i Vistasdalen vandring via Vistasstugan, Nallo, Sälka Singi Keb Nikka massor med variationsmöjligheter finns. Att gå södra vägen till Keb från Vakotavare tar ungefär lika lång tid.

Förstår inte varför du inte kan gå från A till B och återvända och/eller åka till startpunkten med kollektivtrafik.

Grövelsjön och Femundsmarka har fina möjligheter där båt kan utnyttjas.

Thure

Bra tips!

Det kanske kan gå med kollektivtrafik ändå, hmm. Tidigare vandringar i Jämtlandsfjällen mm så har vi ställt bilen vid en fjällstation och börjat vandringen där. Skulle vi ha avslutat vandringen någon annanstans så hade taxi varit enda alternativet tillbaka till fjällstationen och när vi räknade på det sist så hade det kostat 2500 kr :)

Men det kanske är som ni säger att det är lättare kring Abisko mm. I och med att vi inte kan vara ute mer än 4-5 dagar, så vill vi snabbt komma upp på högfjäll och inte lägga flera dagar att gå i lågterräng till/från byar/städer, så därav har vi försökt börja direkt från en bra fjällstation tidigare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips