Tips på 3-4 dagars vandring Abisko?

Hej. Jag och min kille har tänkt att köpa flybiljetter till Kiruna i slutet av september för att vandra i svenska fjällen 3-4 dagar. Vi är båda näst intill nybörjare och skulle bli jätteglada för tips på fina vandingsleder avseende dessa få dagar.
Jag har tidigare vandrat mellan Abisko-Kebnekaise och tyckte detta var jättefint. Eftersom det är så kort tid vi ska vara ute undrar jag om det finns några andra trevliga turer? Skulle man tex kunna vandra Nikkaluokta till Kebnekaise fjällstation? Eftersom vi kommer åka tåg från Kiruna behöver vi börja någonstans dit man kan ta tåget.
Jättetacksam för svar!
/Kristin

Om du har tält:
Dag 1: Tåg till Låktatjåkka. Följ stigen in i Kärkevagge.
Dag 2: Följ stigen till Låktatjåkkastugan.
Dag 3: Gå rakt söderut till Gorsavagge.
Dag 4: Följ stigen till Abisko.

Om du inte har tält:
1) Tåg till Björkliden
2) Stig till Låktatjåkkastugan
3) Gorsavaggestugan
4) Abisko

Ingen större skillnad alltså, men Kärkevagge är värt ett tält i packningen.

HåkanF

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om du har tält:
Dag 1: Tåg till Låktatjåkka. Följ stigen in i Kärkevagge.
Dag 2: Följ stigen till Låktatjåkkastugan.
Dag 3: Gå rakt söderut till Gorsavagge.
Dag 4: Följ stigen till Abisko.

Om du inte har tält:
1) Tåg till Björkliden
2) Stig till Låktatjåkkastugan
3) Gorsavaggestugan
4) Abisko

Ingen större skillnad alltså, men Kärkevagge är värt ett tält i packningen.

HåkanF

Tänk på att det är höst, (det snöade däruppe igår) så jag skulle inte rekommendera nybörjare att försöka gå från Kärkevagge till Låkta, det är både brant och svårorienterat om sikten är dålig. (Eller menar du att de ska gå tillbaka mot vägen och följa leden upp...?)

Jag skulle rekommendera turer från Björkliden/Abisko men om ni planerar att bo i stugor så kolla när de stänger för säsongen, jag tror de flesta är stängda i slutet av Sept.

/M

Invänta och se....

Som litet tipps kan jag meddela att det snöade i Riksgränsen igår, så det är lite lurigt att bedömma var det går att gå i slutet av September. Det kan vara kanonväder och lättvandrat mest överallt, men risken finns att snön börjat krypa ner från topparna mot fjällbjörkskogen.

Om vädret är fint och ni kan tänka er att sova i tält (räkna med minusgrader på nätterna) hade jag gjort en tur i Abiskoalperna. Ett trevligt alternativ är t.ex att gå upp via "Tältlägret" och vidare genom Ballinvaggi. Beroende på hur fort man tar sig fram (dagarna börjar ju bli lite korta vid den tiden på året) kan man sen välja att gå direkt ner till Abiskojaurestugorna via Kieronstugan alternativt forsätta mot sydväst och ta sig ner till Pieggaluoppal och sen vända hemmåt.

Är vädret trist kan man ju alltid vandra Abiskojaurestugorna tur och retur och lägga in en dagstur från stugorna. För att göra den turen lite mer spännade kan man med fördel vandra via Kårsavagge, men då bör det ju helst vara snöfritt på kalfjället för den turen är lite brant och det går inte snabbt att ta sig fram på hala stenar i en brant sluttning.

/ Stefan

Tänk på att det är höst, (det snöade däruppe igår) så jag skulle inte rekommendera nybörjare att försöka gå från Kärkevagge till Låkta, det är både brant och svårorienterat om sikten är dålig. (Eller menar du att de ska gå tillbaka mot vägen och följa leden upp...?)
Visst menade jag det. Ingen bergsklättring! Följ stigen!

HåkanF

Kungsleden Nikkaluokta - Saltoluokta

Nikkaluokta - Saltoluokta är en fin tur som går att gå på 4 dagar om man dubblar en sträcka (hoppar över Kaitumjaure). Problemet är att det kanske är lite svårare att ta sig tillbaka till Kiruna från Salto, bussarna går mig veterligen mot Gällivare.

Det är lika lätt led som Abisko-Nikkaluoka, om inte lättare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips