tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön

Jag skulle vilja ha tips på 2-3 dagars solotur med utgång från grövelsjön med omnejd, gärna med spektakulära vyer och kanske lite fiskemöjligheter. Jag har inget emot lite tung vandring.
Det var VÄLDIGT länge sedan jag vandrade med tält sist. Jag vill testa mina grejjer och mig själv för att komma igång igen.
Andra tips ni tror passar är också välkomna!

Jag ska nog upp också och tänkte gå in i Norge därifrån. Elgåhogna och Stor-svuko och ev runt Rogen, men då blir det nog en vecka isf. Har inte varit där förr. Grötådalen lär vara fint också har jag hört, norr om Grövelsjön.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Utgå från den här kartan och att det är häftigare/högre fjäll på den norska sidan.

Edit: Man behöver kanske klicka på lagerikonen och sedan Sverige för att se hela området.

Svenska Turistföreningens tidning Turist har i senaste numret (2) ett stort reportage om just Grövelsjöfjällen. Intressant och läsvärt.

Tack alla för alla bra tips! Upptäckte att mitt STF medlemskap löpt ut så måste vänta några dagar på mitt nya medlemsnummer så jag kan läsa Turist.

Populärt att fiska i Hävlingen, dock är vandringen dit kanske inte direkt spektakulär.
Som tidigare nämnts är fjällen på norska sidan lite häftigare.
Du kan fortsätta en liten bit in i Norge från Grövelsjön med bil, ta vänster vid hotellet innan du åker upp mot fjällstationen.
Åk förbi Valdalsbygget och parkera vid kåtan på höger sida vägen, där startar leder som via en trekantsvandring tar dig tillbaka till bilen.
//P

Vill tipsa om den iofs lilla men otroligt vackra nationalparken Töfsingdalen, om du gillar naturskog. Man får tälta utanför men kan göra dagstur utmed forsen, eller gå igenom hela. Lite väl tuff terräng utanför leden, så gå varligt om du avviker från stigarna. Silverfuror, varg- och hänglavar, folktomt åtminstone i slutet av augusti då jag varit där. Ska finnas björn och järv mm, återstår att se...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips