• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

tips om utbildning behövs!

Har efter en underbar säsong i Whistler bestämt mig för att söka någon form av frilufts utbildning.
Har Bl.a funderat på Öytuns i Norge, vildmarksutb i Järpen och Scotts.
Någon som har bra (bättre?) tips eller kanske erfarentheter från de nämnda?
Vill helst inte bara inrikta mig på skid/snowboardåkning.

Tips uppskattas!
 
Skola

Vill du ha en riktigt bred utbildning sök Ky naturturism i Älvdalen med lite tur kan det finnas plats kvar allt som innefattar ordet turism rymms inom programet är på 80v varav- 22v på praktik som är den stora valmöjligheten för dig.

Möjligheten för dig att målinrikta din utbildning inom specifikt omr.

Intresse?
gå in på Älvdalens utbildnings centers hemsida och sök på Ky naturturism.
 
Vildmark i Järpen

Jag tog examen nu i våras från Vild i Åre!

Jag kan starkt rekommendera utbildningen eftersom det verkar som den riktar sig mot en faktisk marknad. Så som jag har förstått det så riktar sig de flesta andra utbildningar mot en personlig mognad. Dvs. Vild utbildar dig i hur du ska ta grupper som guide i en bransch som verkligen finns och inte bara är en dröm. Bjudäventyr, konferenser mm. mm. Har du några frågar är du jättevälkommen att maila. Det verkar oxå som om det går trender i utbildningar. När jag sökte runt var Malungs Fjäll... utbildning riktigt het men nu vet jag inte riktigt. Ett tag var det juh oxå snack om någon FHSK i Finland... Men, ring runt och kolla stilen på alla. Jag antar att du är ute efter en speciell stil som du säkerligen kommer att finna eftersom utbudet just nu är enormt. Stilen på Vild är väl långt från Mulle och nära Idrottsutbildning med två halvdagar idrott i veckan på schema. Och till det massor med träning på Telis, Fors; havskajak, klättring, orientering, fjällturer, lavinkunskap SLAO steg 1 och 2, Första hjälpen mm mm även data och företagsekonomi ingår för att kunna göra verklighet av ditt drömyrke som guide.

Mitt råd är att kolla runt alla som finns, för det finns verkligen många, och ta det som känns bäst.

Lycka till!

//Daniel
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.